Yhteenveto: | Digitalisaatio on koko yhteiskuntaa muuttava ilmiö, jonka vaikutukset näkyvät myös suomalaisissa alakouluissa. Digitalisaatioon liittyy kuitenkin useita haasteita. Vaikka monesti sen ajatellaan tehostavan ja helpottavan toimintaa, ei sen hyödyt kuitenkaan toteudu itsellään. Tässä monimenetelmätutkimuksessa vastattiin kysymykseen, että mitä haasteita suomalaiset maaseutualueiden alakoulut kohtaavat digitalisaatioon liittyen. Tutkimuksessa käytettiin aineistona suomalaisten alakoulujen hakemuksia, joissa haettiin Euroopan Unionilta rahoitusta koulujen digitalisaation tason parantamiseksi. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin aikaisemmassa kirjallisuudesta ja tutkimuksessa esiin nousseita haasteita ja verrattiin niitä nyt löytyneisiin. Suurimpia haasteita todettiin koulujen laitemäärissä ja toimivuudessa sekä opettajien osallistumisessa ammattitaitonsa jatkuvaan kehittämiseen. Muita vähemmän tunnistettuja haasteita olivat opettajien muutosvastarinta, negatiiviset tunteet digita-lisaatiota kohtaan, lisääntyneet työtehtävät, tarvittavan tuen puuttuminen ja tarvittavien taitojen puuttuminen. Oppilaiden osalta teknologian väärinkäyttö, taitojen puuttuminen ja eriarvoisuuden kasvaminen olivat esille nousevia haasteita.
|