Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa

Tutkielmassa tarkastellaan verbien saada ja voida modaalisia käyttötapoja peruskouluikäisten venäjänkielisten suomen oppijoiden kirjoitelmissa. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisissa modaalisissa merkityksissä oppijat käyttävät verbejä saada ja voida kirjoitelmissaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuusiniemi, Mia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101565
_version_ 1833317359243231233
author Kuusiniemi, Mia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuusiniemi, Mia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuusiniemi, Mia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuusiniemi, Mia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan verbien saada ja voida modaalisia käyttötapoja peruskouluikäisten venäjänkielisten suomen oppijoiden kirjoitelmissa. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisissa modaalisissa merkityksissä oppijat käyttävät verbejä saada ja voida kirjoitelmissaan? 2) Suositaanko toista verbeistä saada ja voida luvan ilmaisussa? Oppijankielen ja oppimisprosessin kuvaamiseen hyödynnetään tutkielmassa käyttöpohjaisen kielenoppimisen teorian konstruktion käsitettä. Tutkielmassa tarkastellaan modaalisuutta. Modaalisuutta voidaan jaotella useisiin alalajeihin, joista tässä tutkielmassa tarkastelen episteemistä, dynaamista ja deonttista modaalisuutta. Tutkielman aineisto on kerätty vuosina 2010-2013 osana DIALUKI-hanketta venäjänkielisiltä peruskoulun oppilailta. Aineiston analyysimetodi on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Aineisto on jaoteltu kolmeen luokkaan: verbien deonttinen, dynaaminen ja episteeminen käyttö. Deonttisessa luokassa saada-verbiä on käytetty enemmän kuin voida, ja yleinen käyttötapa on nollapersoonainen konstruktio ei saa. Luokan verbit ilmaisevat instituution normeista johtuvaa mahdollisuutta tai kieltoa. Verbejä on käytetty myös konditionaalissa ehdotusten tekemiseen sekä kohteliaan sävyn aikaansaamiseksi. Dynaamisessa luokassa verbeillä ilmaistaan tavallisesti ulkoisista olosuhteista johtuvaa mahdollisuutta voida-verbillä. Tämä on tutkittavien verbien yleisin merkitys aineistossa. Episteemisessä luokassa ilmaistaan mahdollisia tilanteita ja tapahtumia. Yhdessä esimerkissä käytetään konstruktiota voi olla lieventelyyn. Tulokset viittaavat siihen, että verbin saada deonttinen merkitys hahmotetaan erilliseksi voida-verbin käytöstä, ja sitä suositaan luvan ja kiellon ilmaisuun. Verbiä voida puolestaan käytetään eniten dynaamisen modaalisuuden ilmaisuun. Verbien episteeminen käyttö on aineistossa verraten vähäistä.
first_indexed 2025-04-23T20:07:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusiniemi, Mia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-23T05:52:52Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-23T05:52:52Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101565", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan verbien saada ja voida modaalisia k\u00e4ytt\u00f6tapoja peruskouluik\u00e4isten ven\u00e4j\u00e4nkielisten suomen oppijoiden kirjoitelmissa. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisissa modaalisissa merkityksiss\u00e4 oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t verbej\u00e4 saada ja voida kirjoitelmissaan? 2) Suositaanko toista verbeist\u00e4 saada ja voida luvan ilmaisussa?\n\nOppijankielen ja oppimisprosessin kuvaamiseen hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n tutkielmassa k\u00e4ytt\u00f6pohjaisen kielenoppimisen teorian konstruktion k\u00e4sitett\u00e4. Tutkielmassa tarkastellaan modaalisuutta. Modaalisuutta voidaan jaotella useisiin alalajeihin, joista t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen episteemist\u00e4, dynaamista ja deonttista modaalisuutta. Tutkielman aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2010-2013 osana DIALUKI-hanketta ven\u00e4j\u00e4nkielisilt\u00e4 peruskoulun oppilailta. Aineiston analyysimetodi on teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\n\nAineisto on jaoteltu kolmeen luokkaan: verbien deonttinen, dynaaminen ja episteeminen k\u00e4ytt\u00f6. Deonttisessa luokassa saada-verbi\u00e4 on k\u00e4ytetty enemm\u00e4n kuin voida, ja yleinen k\u00e4ytt\u00f6tapa on nollapersoonainen konstruktio ei saa. Luokan verbit ilmaisevat instituution normeista johtuvaa mahdollisuutta tai kieltoa. Verbej\u00e4 on k\u00e4ytetty my\u00f6s konditionaalissa ehdotusten tekemiseen sek\u00e4 kohteliaan s\u00e4vyn aikaansaamiseksi. Dynaamisessa luokassa verbeill\u00e4 ilmaistaan tavallisesti ulkoisista olosuhteista johtuvaa mahdollisuutta voida-verbill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on tutkittavien verbien yleisin merkitys aineistossa. Episteemisess\u00e4 luokassa ilmaistaan mahdollisia tilanteita ja tapahtumia. Yhdess\u00e4 esimerkiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n konstruktiota voi olla lieventelyyn.\n\nTulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 verbin saada deonttinen merkitys hahmotetaan erilliseksi voida-verbin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, ja sit\u00e4 suositaan luvan ja kiellon ilmaisuun. Verbi\u00e4 voida puolestaan k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eniten dynaamisen modaalisuuden ilmaisuun. Verbien episteeminen k\u00e4ytt\u00f6 on aineistossa verraten v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-23T05:52:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-23T05:52:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Verbien voida ja saada modaalinen k\u00e4ytt\u00f6 ven\u00e4j\u00e4nkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504233380", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus (kielitiede)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verbit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktiokielioppi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkielmat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101565
language fin
last_indexed 2025-05-20T20:19:13Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16dda10e-b14e-4e82-b89c-b2c815b27701\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504233380.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusiniemi, Mia Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa Suomen kieli Finnish modaalisuus (kielitiede) verbit suomen kieli konstruktiokielioppi suomi toisena kielenä tutkielmat
title Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
title_full Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
title_fullStr Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
title_full_unstemmed Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
title_short Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
title_sort verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
title_txtP Verbien voida ja saada modaalinen käyttö venäjänkielisten suomenoppijoiden kirjoitelmissa
topic Suomen kieli Finnish modaalisuus (kielitiede) verbit suomen kieli konstruktiokielioppi suomi toisena kielenä tutkielmat
topic_facet Finnish Suomen kieli konstruktiokielioppi modaalisuus (kielitiede) suomen kieli suomi toisena kielenä tutkielmat verbit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101565 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504233380
work_keys_str_mv AT kuusiniemimia verbienvoidajasaadamodaalinenkäyttövenäjänkielistensuomenoppijoidenkirjoitelmissa