11–12-vuotiaiden lasten ringettevalmentajien käsityksiä pedagogisesta osaamisestaan ja opetustyylien käytöstä

Key words: Kemppainen, E. & Tiilikainen, V. (2024). Perceptions of pedagogical competence and teaching styles among ringette coaches of 11-12-year-old children. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Sport Pedagogy master’s thesis, 49 p., 2 appendix. The purpose of this...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kemppainen, Elisa, Tiilikainen, Veera
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101535
Description
Summary:Key words: Kemppainen, E. & Tiilikainen, V. (2024). Perceptions of pedagogical competence and teaching styles among ringette coaches of 11-12-year-old children. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Sport Pedagogy master’s thesis, 49 p., 2 appendix. The purpose of this study was to investigate which teaching styles from Mosston's spectrum are used by coaches of 11–12-year-old children's ringette in their coaching work and how the use of these teaching styles is reflected in their coaching practices. The study also explored the coaches' perceptions of their own pedagogical competence in coaching. The research was conducted as a qualitative study that includes phenomenographic elements. The data consisted of responses from an online questionnaire completed by ringette coaches of 11–12-year-olds in Southern and Western Finland. The data was collected through the online questionnaire in the spring of 2024. The analysis method used for the data was theory-driven content analysis. The key findings of the study indicate that teaching styles from Mosston's spectrum, such as differentiated instruction and task teaching, are used unconsciously by coaches of 11–12-year-old children in ringette. To develop their own skills, coaches follow other coaches, participate in training, and seek information online. Pedagogical competence is particularly manifested through interaction skills, assessment of learning, and the development of one's own skills, which are identified as key factors in the coaching of ringette coaches. Interaction skills are seen as essential in the coach's role, and there is an effort to listen to the athletes. Additional-ly, the development of their own interaction skills is perceived as important. The coaches' de-sire to improve and learn new things is considered significant in the development of their ped-agogical competence. Keywords: ringette, coaching, pedagogical competence, teaching styles, Mosston's spectrum. Kemppainen, E. & Tiilikainen, V. (2025). 11–12-vuotiaiden lasten ringettevalmentajien käsi-tyksiä pedagogisesta osaamisestaan ja opetustyylien käytöstä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 49 s., 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitä Mosstonin spektrin opetustyylejä 11–12-vuotiaiden lasten ringettevalmentajat käyttävät valmennustyössään ja miten opetustyylien käyttö näkyy valmennustyössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ringettevalmentajien käsityk-siä omasta pedagogisesta osaamisestaan valmennuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisältää fenomenografisia piirteitä. Tut-kimuksen aineisto koostui Etelä- ja Länsi-Suomen 11–12-vuotiaiden lasten ringettevalmenta-jien verkkokyselylomakkeen vastauksista. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella keväällä 2024. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että Mosstonin spektrin opetustyylejä, kuten eriy-tyvää opetusta ja tehtäväopetusta, käytetään tiedostamatta 11–12-vuotiaiden lasten ringette-valmentajien toimesta. Oman osaamisen kehittämiseksi seurataan muita valmentajia, osallistu-taan koulutuksiin ja etsitään tietoa verkosta. Pedagoginen osaaminen ilmenee erityisesti vuoro-vaikutustaitojen, oppimisen arvioinnin ja oman osaamisen kehittämisen kautta, jotka tunniste-taan keskeisiksi tekijöiksi ringettevalmentajien valmennuksessa. Vuorovaikutustaidot nähdään keskeisinä valmentajan roolissa, ja valmennettavien kuuntelemiseen pyritään. Lisäksi omien vuorovaikutustaitojen kehittyminen koetaan tärkeäksi. Valmentajien halua kehittyä ja oppia uutta pidetään tärkeänä heidän pedagogisen osaamisensa kehittämisessä. Asiasanat: ringette, valmennus, pedagoginen osaaminen, opetustyylit, Mosstonin spektri