”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten luokanopettajat määrittelevät ammattietiikan, millaisia eettisiä haasteita he kohtaavat työssään ja miten he käsittelevät näitä haasteita. Lisäksi selvitetään, miten o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luomanmäki, Tomas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101494
_version_ 1833407613987979264
author Luomanmäki, Tomas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luomanmäki, Tomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luomanmäki, Tomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luomanmäki, Tomas
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten luokanopettajat määrittelevät ammattietiikan, millaisia eettisiä haasteita he kohtaavat työssään ja miten he käsittelevät näitä haasteita. Lisäksi selvitetään, miten opettajien koulutus ja työkokemus valmistavat heitä kohtaamaan eettisiä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, ja aineisto kerättiin kuuden opettajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin reflektiivistä temaattista analyysiä. Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentui etiikan teorioita ja aiempia tutkimuksia tarkastelemalla. Tulokset osoittivat, että opettajat kokivat ammattietiikan tärkeäksi osaksi työtään ja kohtasivat monenlaisia eettisiä haasteita, jotka vaativat kriittistä ajattelua ja eri näkökulmien arviointia. Eettisten haasteiden käsittelyssä korostuivat opettajan arvomaailma, oppilaantuntemus, reflektiivinen käytäntö ja kollegiaalinen tuki. Työkokemus ja ammatillinen kehittyminen vahvistivat eettistä osaamista. Oppilaiden moninaisuus toi mukanaan erityisiä eettisiä haasteita, jotka vaativat herkkyyttä ja ymmärrystä. Koulutuksen puutteet eettisten dilemmojen käsittelyssä korostuivat, mutta työkokemus ja jatkuva oman toiminnan arviointi toivat syvempää ymmärrystä ja varmuutta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajien ammattietiikka on vahvasti sidoksissa heidän henkilökohtaisiin arvoihinsa ja hankittuun kokemukseen. Nämä tekijät yhdessä muodostavat perustan opettajien eettiselle päätöksenteolle ja toiminnalle.
first_indexed 2025-04-17T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Autti, Raisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luomanm\u00e4ki, Tomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-17T05:42:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-17T05:42:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tarkastella luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten luokanopettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t ammattietiikan, millaisia eettisi\u00e4 haasteita he kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja miten he k\u00e4sittelev\u00e4t n\u00e4it\u00e4 haasteita. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, miten opettajien koulutus ja ty\u00f6kokemus valmistavat heit\u00e4 kohtaamaan eettisi\u00e4 kysymyksi\u00e4.\nTutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, ja aineisto ker\u00e4ttiin kuuden opettajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin reflektiivist\u00e4 temaattista analyysi\u00e4. Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentui etiikan teorioita ja aiempia tutkimuksia tarkastelemalla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat kokivat ammattietiikan t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ja kohtasivat monenlaisia eettisi\u00e4 haasteita, jotka vaativat kriittist\u00e4 ajattelua ja eri n\u00e4k\u00f6kulmien arviointia. Eettisten haasteiden k\u00e4sittelyss\u00e4 korostuivat opettajan arvomaailma, oppilaantuntemus, reflektiivinen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6 ja kollegiaalinen tuki. Ty\u00f6kokemus ja ammatillinen kehittyminen vahvistivat eettist\u00e4 osaamista. Oppilaiden moninaisuus toi mukanaan erityisi\u00e4 eettisi\u00e4 haasteita, jotka vaativat herkkyytt\u00e4 ja ymm\u00e4rryst\u00e4. Koulutuksen puutteet eettisten dilemmojen k\u00e4sittelyss\u00e4 korostuivat, mutta ty\u00f6kokemus ja jatkuva oman toiminnan arviointi toivat syvemp\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ja varmuutta.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 luokanopettajien ammattietiikka on vahvasti sidoksissa heid\u00e4n henkil\u00f6kohtaisiin arvoihinsa ja hankittuun kokemukseen. N\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t yhdess\u00e4 muodostavat perustan opettajien eettiselle p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteolle ja toiminnalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-17T05:42:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-17T05:42:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOpettajuuden ja etiikan tulee kulkea k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4\u201d : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504173316", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattietiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101494
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:49Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a44d0b6a-576c-41ff-ae2b-cf3bfe4d8574\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504173316.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luomanmäki, Tomas ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta Luokanopettajakoulutus Teacher Education etiikka opettajat ammattietiikka luokanopettajat opettajuus
title ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
title_full ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
title_fullStr ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
title_full_unstemmed ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
title_short ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä”
title_sort opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
title_sub luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
title_txtP ”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” : luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education etiikka opettajat ammattietiikka luokanopettajat opettajuus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammattietiikka etiikka luokanopettajat opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101494 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504173316
work_keys_str_mv AT luomanmäkitomas opettajuudenjaetiikantuleekulkeakäsikädessäluokanopettajienkokemuksiaammattietii