Summary: | Videopelimusiikkiin keskittyvä akateemisen tason tutkimus eli ludomusikologia on 2000- luvun aikana eriytynyt yhä selkeämmin omaksi musiikkitieteen osa-alueekseen peliteollisuuden viedessä pelimusiikin ja -äänen kehitystä jatkuvasti eteenpäin. Peliaudioon liittyvien ilmiöiden tutkimus muun pelitutkimuksen rinnalla on keskeisessä roolissa alalla, joka perustuu luovien ratkaisujen tekemiseen ja uusien innovaatioiden kehittämiseen. Tässä narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, millaisia vuorovaikutussuhteita on olemassa videopelimusiikin ja -äänen virtuaalisen luonteen ja pelaamisen aikana tapahtuvien kokemusperäisten ilmiöiden välillä. Tutkielmassa keskeisessä roolissa ovat pelaajan aistihavaintoja, vuorovaikutusta ja läsnäoloa koskevat teoriamallit sekä videopelimusiikin ja -äänen virtuaalisuutta selittävät määritelmät. Tutkimuksen myötä selvisi, että virtuaalisista ympäristöistä kuten videopeleistä ihmiselle välittyvät aistihavaintokokonaisuudet johtavat virtuaalisen läsnäolon kokemiseen; voidaan puhua toimintaan keskittyneestä suljetusta tilasta, jossa pelaajan itsetietoisuuden tunnistamiskyky on rajoittunut pelin sisäisiin tapahtumiin. Videopelimusiikki ja -ääni ovat osallisina tässä prosessissa siten, että ne tarjoavat jatkuvia aistiärsykkeitä pelaajalle kuuloaistin erilaisten kuuntelun moodien kautta. Tämän lisäksi peliaudio vuorovaikuttaa muiden aistihavaintojen kanssa muodostaen moniaistisia havaintoja esimerkiksi audio-näkemisen sekä synkreesin kaltaisten ilmiöiden välityksellä. Aiheeseen liittyvä jatkotutkimus voisi tarkastella pelimusiikin ja -äänen vaikutusta kokemusperäisiin ilmiöihin esimerkiksi virtuaalisuuden erilaisten teknologisten toteutusmuotojen tai etnomusikologisen näkökulman viitekehyksessä.
Academic research focusing on video game music, or ludomusicology, has become increasingly distinct as its own subfield of musicology during the 21st century, as the gaming industry continues to drive the development of game music and sound forward. Research into game audio-related phenomena, alongside other game research, plays a central role in a field that is based on making creative solutions and developing new innovations.
This narrative literature review examines the kinds of interactions that exist between the virtual nature of video game music and sound and the experiential phenomena that occur during gameplay. The study focuses on theoretical models of the player's sensory perceptions, interaction, and presence, as well as definitions that explain the virtuality of video game music and sound.
The research revealed that sensory perception entities transmitted to humans from virtual environments such as video games lead to the experience of virtual presence; we can speak of a closed space focused on action, in which the player's self-awareness is limited to the events within the game. Video game music and sound are involved in this process by providing continuous sensory stimuli to the player through various listening modes of the auditory sense. In addition, game audio interacts with other sensory perceptions, forming multisensory perceptions, for example, through phenomena such as audio-vision and syncresis.
Further research on the topic could examine the impact of game music and sound on experiential phenomena, for example, within the framework of various technological implementations of virtuality or an ethnomusicological perspective.
|