Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen

Opettajan sukupuolen merkitys nousee mediassa ja keskusteluissa esille säännöllisin väliajoin. Erityisesti tarkastelun alla on miesopettajien merkitys poikien koulunkäyntiin. Olisiko miesopettajien lisäämisellä merkitsevää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen tai muuhun kouluelämään? Tämän tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnari, Erika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101448
_version_ 1833407613976444928
author Kinnari, Erika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kinnari, Erika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kinnari, Erika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kinnari, Erika
datasource_str_mv jyx
description Opettajan sukupuolen merkitys nousee mediassa ja keskusteluissa esille säännöllisin väliajoin. Erityisesti tarkastelun alla on miesopettajien merkitys poikien koulunkäyntiin. Olisiko miesopettajien lisäämisellä merkitsevää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen tai muuhun kouluelämään? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia minkälainen yhteisvaikutus oppilaan sukupuolella ja luokanopettajan sukupuolella on oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa käytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013–2014 alakoulun 2.–6. luokilla kerättyä aineistoa. Aineistosta valikoitiin tarkasteltavaksi oppilaiden ja opettajien sukupuoli, sekä oppilaiden kokema kouluviihtyvyys ja kouluun kiinnittyminen. Kouluviihtyvyyttä ja kouluun kiinnittymistä tarkasteltaessa tehtiin molemmista oma kaksisuuntainen varianssianalyysi. Tutkimuksessa ilmeni, että oppilaan ja opettajan sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteisvaikutusta. Molemmissa analyyseissa kuitenkin ilmeni, sekä oppilaan, että opettajan sukupuolen tilastollisesti merkitsevä omavaikutus, mutta selitysaste oli heikko. Naisopettajien oppilaat ja tytöt viihtyivät ja kiinnittyivät kouluun paremmin. Selittävyysaste oli kuitenkin heikko. Myös aiemmissa tutkimuksissa lähivuosina on todettu, ettei tyttöjen ja poikien kouluviihtyvyydessä ja kouluun kiinnittymisessä ole enää niin suurta eroa kuin ennen. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin opettajan sukupuolen vaikutukseen kouluelämän muilla osa-alueilla.
first_indexed 2025-04-16T20:07:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnari, Erika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-16T04:59:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-16T04:59:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan sukupuolen merkitys nousee mediassa ja keskusteluissa esille s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisin v\u00e4liajoin. Erityisesti tarkastelun alla on miesopettajien merkitys poikien koulunk\u00e4yntiin. Olisiko miesopettajien lis\u00e4\u00e4misell\u00e4 merkitsev\u00e4\u00e4 vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen tai muuhun kouluel\u00e4m\u00e4\u00e4n? T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia mink\u00e4lainen yhteisvaikutus oppilaan sukupuolella ja luokanopettajan sukupuolella on oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013\u20132014 alakoulun 2.\u20136. luokilla ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Aineistosta valikoitiin tarkasteltavaksi oppilaiden ja opettajien sukupuoli, sek\u00e4 oppilaiden kokema kouluviihtyvyys ja kouluun kiinnittyminen. Kouluviihtyvyytt\u00e4 ja kouluun kiinnittymist\u00e4 tarkasteltaessa tehtiin molemmista oma kaksisuuntainen varianssianalyysi. Tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 oppilaan ja opettajan sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteisvaikutusta. Molemmissa analyyseissa kuitenkin ilmeni, sek\u00e4 oppilaan, ett\u00e4 opettajan sukupuolen tilastollisesti merkitsev\u00e4 omavaikutus, mutta selitysaste oli heikko. Naisopettajien oppilaat ja tyt\u00f6t viihtyiv\u00e4t ja kiinnittyiv\u00e4t kouluun paremmin. Selitt\u00e4vyysaste oli kuitenkin heikko. My\u00f6s aiemmissa tutkimuksissa l\u00e4hivuosina on todettu, ettei tytt\u00f6jen ja poikien kouluviihtyvyydess\u00e4 ja kouluun kiinnittymisess\u00e4 ole en\u00e4\u00e4 niin suurta eroa kuin ennen. Jatkotutkimus voisi keskitty\u00e4 tarkemmin opettajan sukupuolen vaikutukseen kouluel\u00e4m\u00e4n muilla osa-alueilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-16T04:59:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-16T04:59:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504163273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101448
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53cfe8a7-3d1a-428e-b762-949cc57de6dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504163273.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnari, Erika Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education sukupuoli oppilaat kouluviihtyvyys luokanopettajat
title Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
title_full Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
title_fullStr Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
title_full_unstemmed Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
title_short Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
title_sort luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
title_txtP Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen
topic kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education sukupuoli oppilaat kouluviihtyvyys luokanopettajat
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education kouluun kiinnittyminen kouluviihtyvyys luokanopettajat oppilaat sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101448 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504163273
work_keys_str_mv AT kinnarierika luokanopettajansukupuolenjaoppilaansukupuolenvaikutusoppilaankokemaankouluviihtyvyy