Luokanopettajan sukupuolen ja oppilaan sukupuolen vaikutus oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen

Opettajan sukupuolen merkitys nousee mediassa ja keskusteluissa esille säännöllisin väliajoin. Erityisesti tarkastelun alla on miesopettajien merkitys poikien koulunkäyntiin. Olisiko miesopettajien lisäämisellä merkitsevää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen tai muuhun kouluelämään? Tämän tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnari, Erika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101448
Description
Summary:Opettajan sukupuolen merkitys nousee mediassa ja keskusteluissa esille säännöllisin väliajoin. Erityisesti tarkastelun alla on miesopettajien merkitys poikien koulunkäyntiin. Olisiko miesopettajien lisäämisellä merkitsevää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen tai muuhun kouluelämään? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia minkälainen yhteisvaikutus oppilaan sukupuolella ja luokanopettajan sukupuolella on oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa käytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013–2014 alakoulun 2.–6. luokilla kerättyä aineistoa. Aineistosta valikoitiin tarkasteltavaksi oppilaiden ja opettajien sukupuoli, sekä oppilaiden kokema kouluviihtyvyys ja kouluun kiinnittyminen. Kouluviihtyvyyttä ja kouluun kiinnittymistä tarkasteltaessa tehtiin molemmista oma kaksisuuntainen varianssianalyysi. Tutkimuksessa ilmeni, että oppilaan ja opettajan sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteisvaikutusta. Molemmissa analyyseissa kuitenkin ilmeni, sekä oppilaan, että opettajan sukupuolen tilastollisesti merkitsevä omavaikutus, mutta selitysaste oli heikko. Naisopettajien oppilaat ja tytöt viihtyivät ja kiinnittyivät kouluun paremmin. Selittävyysaste oli kuitenkin heikko. Myös aiemmissa tutkimuksissa lähivuosina on todettu, ettei tyttöjen ja poikien kouluviihtyvyydessä ja kouluun kiinnittymisessä ole enää niin suurta eroa kuin ennen. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin opettajan sukupuolen vaikutukseen kouluelämän muilla osa-alueilla.