Summary: | Opettajan sukupuolen merkitys nousee mediassa ja keskusteluissa esille säännöllisin väliajoin. Erityisesti tarkastelun alla on miesopettajien merkitys poikien koulunkäyntiin. Olisiko miesopettajien lisäämisellä merkitsevää vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen tai muuhun kouluelämään? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia minkälainen yhteisvaikutus oppilaan sukupuolella ja luokanopettajan sukupuolella on oppilaan kokemaan kouluviihtyvyyteen ja kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa käytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013–2014 alakoulun 2.–6. luokilla kerättyä aineistoa. Aineistosta valikoitiin tarkasteltavaksi oppilaiden ja opettajien sukupuoli, sekä oppilaiden kokema kouluviihtyvyys ja kouluun kiinnittyminen. Kouluviihtyvyyttä ja kouluun kiinnittymistä tarkasteltaessa tehtiin molemmista oma kaksisuuntainen varianssianalyysi. Tutkimuksessa ilmeni, että oppilaan ja opettajan sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteisvaikutusta. Molemmissa analyyseissa kuitenkin ilmeni, sekä oppilaan, että opettajan sukupuolen tilastollisesti merkitsevä omavaikutus, mutta selitysaste oli heikko. Naisopettajien oppilaat ja tytöt viihtyivät ja kiinnittyivät kouluun paremmin. Selittävyysaste oli kuitenkin heikko. Myös aiemmissa tutkimuksissa lähivuosina on todettu, ettei tyttöjen ja poikien kouluviihtyvyydessä ja kouluun kiinnittymisessä ole enää niin suurta eroa kuin ennen. Jatkotutkimus voisi keskittyä tarkemmin opettajan sukupuolen vaikutukseen kouluelämän muilla osa-alueilla.
|