description |
Puttonen, M. 2025. The association between middle-aged women's educational level and self-reported physical activity. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master's thesis in Gerontology and Public Health, 69 pages.
Physical activity promotes health and well-being by reducing the risk of chronic diseases such as cardiovascular diseases and type 2 diabetes. It is also associated with lower mortality rates, but its prevalence varies across different population groups. The association between socioeconomic status and physical activity has been widely studied, yet a deeper understanding of this phenomenon requires further examination. The aim of this study was to investigate whether the education level of middle-aged women is associated with the overall amount of physical activity and participation in different types of exercise.
The study utilized data from the Estrogenic Regulation of Muscle Apoptosis (ERMA) research project, in which 1,098 middle-aged women from Central Finland reported their physical activity habits through a 12-month exercise diary questionnaire. Educational level was categorized based on the questionnaire into those with basic education, secondary or vocational education, and those with a higher education degree. The analysis focused on total physical activity, the number of exercise sessions, and commonly practiced physical activities in Finland: walking, jogging and running, cycling, skiing, and gym training. Data analysis was conducted using the chi-square test, as well as Student’s and Welch’s t-tests, and effect sizes were assessed using Cohen’s d value.
No statistically significant differences in total physical activity or the number of exercise sessions were observed based on educational level among middle-aged women. However, higher-educated individuals were more likely to engage in jogging and running (p < 0.001), skiing (p = 0.030), and gym training (p = 0.005). Among higher-educated women, 32% participated in jogging and running, 46% in cross country skiing, and 42% in gym training, whereas the corresponding proportions in the lower- and middle-education group were 21%, 39%, and 34%, respectively. Exercise sessions were categorized into tertiles of low, moderate, and high frequency, revealing a statistically significant difference in walking volume (p = 0.004) in favor of the lower-educated group. Additionally, frequent gym training was more common among lower-educated individuals than among higher-educated individuals, with a statistically significant difference (p = 0.044). Furthermore, total physical activity from walking (excluding nordic walking and walking to work) was higher in the lower-educated group (d = 0.146; p = 0.013).
The results show that educational level is associated with participation in certain types of physical activity but not overall activity levels or the total number of exercise sessions. The group with lower education levels exhibited greater polarization: some engaged in physical activity extensively, while others hardly exercised at all. Higher-educated individuals reported participating in activities that may require more planning or financial resources, whereas lower-threshold activities are more widely accessible. Future research should examine the various factors influencing the formation of exercise habits and explore how physical activity promotion can be more effectively targeted at different educational groups.
Keywords: physical activity, socioeconomic status, educational level
Puttonen, M. 2025. Keski-ikäisten naisten koulutustason yhteys itseraportoituun fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, gerontologian ja kansanterveyden pro gradu -tutkielma, 69 s.
Fyysinen aktiivisuus edistää terveyttä ja hyvinvointia ja vähentää riskiä kroonisiin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä tyypin 2 diabetekseen. Fyysinen aktiivisuus on myös yhteydessä alhaisempaan kuolleisuuteen, mutta sen taso vaihtelee eri väestöryhmissä. Sosioekonomisen aseman yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen on tutkittu laajasti, mutta ilmiön tarkempi ymmärtäminen edellyttää syvällisempää tarkastelua. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko keski-ikäisten naisten koulutustasolla yhteyttä fyysisen kokonaisaktiivisuuden määrään, sekä eri liikuntamuotojen harrastamiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Estrogeeni, vaihdevuodet ja toimintakyky (Estrogenic Regulation of Muscle Apoptosis, ERMA) -tutkimushankkeen aineistoa, jossa 1098 keskisuomalaista keski-ikäistä naista raportoi liikuntatottumuksistaan 12 kuukauden liikuntapäiväkirjakyselyllä. Koulutustaso jaettiin kyselylomakkeen perusteella peruskoulun, toisen asteen tai opistoasteen käyneisiin sekä korkeakoulututkinnon suorittaneisiin. Tarkastelun kohteena olivat kokonaisaktiivisuus, harrastuskertojen määrä sekä Suomessa yleisesti harrastetut liikuntamuodot: kävely, hölkkä ja juoksu, pyöräily, hiihto ja kuntosaliharjoittelu. Aineiston analysoinnissa käytettiin Khiin neliö -testiä sekä Studentin ja Welchin t-testejä, ja efektikokoja arvioitiin Cohenin d-arvon avulla.
Keski-ikäisten naisten kokonaisaktiivisuudessa ja liikuntakertojen määrässä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja koulutustason mukaan. Korkeakoulutetuilla sen sijaan oli yleisempää harrastaa hölkkää ja juoksua (p < 0,001), hiihtoa (p = 0,030) sekä kuntosaliharjoittelua (p = 0,005). Korkeakoulutetuista 32 % harrasti hölkkää ja juoksua, 46 % hiihtoa ja 42 % kuntosaliharjoittelua. Perus- ja keskitason koulutuksen saaneilla vastaavat luvut olivat 21 %, 39 % ja 34 %. Harrastuskerrat jaettiin tertiileittäin matalaan, keskimääräiseen ja runsaaseen harrastusmäärään, ja kävelyn määrässä havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero (p = 0,004) matalammin koulutettujen hyväksi. Lisäksi runsas kuntosaliharjoittelu oli yleisempää matalamman koulutustason ryhmässä kuin korkeammin koulutetuilla, ja ero oli tilastollisesti merkitsevä (p = 0,044). Kävelyn (pl. sauvakävely ja työmatkakävely) kokonaisaktiivisuus oli korkeampi matalamman koulutustason ryhmässä (d = 0,146; p = 0,013).
Tulokset osoittavat, että koulutustaso on yhteydessä joidenkin liikuntamuotojen harrastamiseen, mutta ei kokonaisaktiivisuuteen tai harrastuskertojen määrään. Matalammin koulutettujen ryhmässä esiintyi enemmän polarisaatiota: osa harrasti liikuntaa runsaasti, osa ei juuri ollenkaan. Korkeammin koulutetut raportoivat enemmän liikuntomuotoja, jotka voivat vaatia enemmän suunnittelua tai taloudellisia resursseja, kun taas matalamman kynnyksen liikunta on laajemmin saavutettavissa. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää, mitkä eri tekijät vaikuttavat liikuntatottumusten muodostumiseen ja kuinka liikunnan edistämistä voitaisiin kohdentaa tehokkaammin eri koulutusryhmille.
Asiasanat: fyysinen aktiivisuus, sosioekonominen asema, koulutustaso
|
fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hyv\u00e4rinen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puttonen, Marika", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-15T13:14:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-15T13:14:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101446", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Puttonen, M. 2025. The association between middle-aged women's educational level and self-reported physical activity. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master's thesis in Gerontology and Public Health, 69 pages.\n\nPhysical activity promotes health and well-being by reducing the risk of chronic diseases such as cardiovascular diseases and type 2 diabetes. It is also associated with lower mortality rates, but its prevalence varies across different population groups. The association between socioeconomic status and physical activity has been widely studied, yet a deeper understanding of this phenomenon requires further examination. The aim of this study was to investigate whether the education level of middle-aged women is associated with the overall amount of physical activity and participation in different types of exercise.\n\nThe study utilized data from the Estrogenic Regulation of Muscle Apoptosis (ERMA) research project, in which 1,098 middle-aged women from Central Finland reported their physical activity habits through a 12-month exercise diary questionnaire. Educational level was categorized based on the questionnaire into those with basic education, secondary or vocational education, and those with a higher education degree. The analysis focused on total physical activity, the number of exercise sessions, and commonly practiced physical activities in Finland: walking, jogging and running, cycling, skiing, and gym training. Data analysis was conducted using the chi-square test, as well as Student\u2019s and Welch\u2019s t-tests, and effect sizes were assessed using Cohen\u2019s d value.\n\nNo statistically significant differences in total physical activity or the number of exercise sessions were observed based on educational level among middle-aged women. However, higher-educated individuals were more likely to engage in jogging and running (p < 0.001), skiing (p = 0.030), and gym training (p = 0.005). Among higher-educated women, 32% participated in jogging and running, 46% in cross country skiing, and 42% in gym training, whereas the corresponding proportions in the lower- and middle-education group were 21%, 39%, and 34%, respectively. Exercise sessions were categorized into tertiles of low, moderate, and high frequency, revealing a statistically significant difference in walking volume (p = 0.004) in favor of the lower-educated group. Additionally, frequent gym training was more common among lower-educated individuals than among higher-educated individuals, with a statistically significant difference (p = 0.044). Furthermore, total physical activity from walking (excluding nordic walking and walking to work) was higher in the lower-educated group (d = 0.146; p = 0.013).\n\nThe results show that educational level is associated with participation in certain types of physical activity but not overall activity levels or the total number of exercise sessions. The group with lower education levels exhibited greater polarization: some engaged in physical activity extensively, while others hardly exercised at all. Higher-educated individuals reported participating in activities that may require more planning or financial resources, whereas lower-threshold activities are more widely accessible. Future research should examine the various factors influencing the formation of exercise habits and explore how physical activity promotion can be more effectively targeted at different educational groups.\n\nKeywords: physical activity, socioeconomic status, educational level", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Puttonen, M. 2025. Keski-ik\u00e4isten naisten koulutustason yhteys itseraportoituun fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, gerontologian ja kansanterveyden pro gradu -tutkielma, 69 s. \n\nFyysinen aktiivisuus edist\u00e4\u00e4 terveytt\u00e4 ja hyvinvointia ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 riski\u00e4 kroonisiin sairauksiin, kuten syd\u00e4n- ja verisuonitauteihin sek\u00e4 tyypin 2 diabetekseen. Fyysinen aktiivisuus on my\u00f6s yhteydess\u00e4 alhaisempaan kuolleisuuteen, mutta sen taso vaihtelee eri v\u00e4est\u00f6ryhmiss\u00e4. Sosioekonomisen aseman yhteytt\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen on tutkittu laajasti, mutta ilmi\u00f6n tarkempi ymm\u00e4rt\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4 syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tarkastelua. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko keski-ik\u00e4isten naisten koulutustasolla yhteytt\u00e4 fyysisen kokonaisaktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 eri liikuntamuotojen harrastamiseen.\n\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin Estrogeeni, vaihdevuodet ja toimintakyky (Estrogenic Regulation of Muscle Apoptosis, ERMA) -tutkimushankkeen aineistoa, jossa 1098 keskisuomalaista keski-ik\u00e4ist\u00e4 naista raportoi liikuntatottumuksistaan 12 kuukauden liikuntap\u00e4iv\u00e4kirjakyselyll\u00e4. Koulutustaso jaettiin kyselylomakkeen perusteella peruskoulun, toisen asteen tai opistoasteen k\u00e4yneisiin sek\u00e4 korkeakoulututkinnon suorittaneisiin. Tarkastelun kohteena olivat kokonaisaktiivisuus, harrastuskertojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 Suomessa yleisesti harrastetut liikuntamuodot: k\u00e4vely, h\u00f6lkk\u00e4 ja juoksu, py\u00f6r\u00e4ily, hiihto ja kuntosaliharjoittelu. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin Khiin neli\u00f6 -testi\u00e4 sek\u00e4 Studentin ja Welchin t-testej\u00e4, ja efektikokoja arvioitiin Cohenin d-arvon avulla.\n\nKeski-ik\u00e4isten naisten kokonaisaktiivisuudessa ja liikuntakertojen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja koulutustason mukaan. Korkeakoulutetuilla sen sijaan oli yleisemp\u00e4\u00e4 harrastaa h\u00f6lkk\u00e4\u00e4 ja juoksua (p < 0,001), hiihtoa (p = 0,030) sek\u00e4 kuntosaliharjoittelua (p = 0,005). Korkeakoulutetuista 32 % harrasti h\u00f6lkk\u00e4\u00e4 ja juoksua, 46 % hiihtoa ja 42 % kuntosaliharjoittelua. Perus- ja keskitason koulutuksen saaneilla vastaavat luvut olivat 21 %, 39 % ja 34 %. Harrastuskerrat jaettiin tertiileitt\u00e4in matalaan, keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iseen ja runsaaseen harrastusm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, ja k\u00e4velyn m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 havaittiin tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero (p = 0,004) matalammin koulutettujen hyv\u00e4ksi. Lis\u00e4ksi runsas kuntosaliharjoittelu oli yleisemp\u00e4\u00e4 matalamman koulutustason ryhm\u00e4ss\u00e4 kuin korkeammin koulutetuilla, ja ero oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 (p = 0,044). K\u00e4velyn (pl. sauvak\u00e4vely ja ty\u00f6matkak\u00e4vely) kokonaisaktiivisuus oli korkeampi matalamman koulutustason ryhm\u00e4ss\u00e4 (d = 0,146; p = 0,013).\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 koulutustaso on yhteydess\u00e4 joidenkin liikuntamuotojen harrastamiseen, mutta ei kokonaisaktiivisuuteen tai harrastuskertojen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Matalammin koulutettujen ryhm\u00e4ss\u00e4 esiintyi enemm\u00e4n polarisaatiota: osa harrasti liikuntaa runsaasti, osa ei juuri ollenkaan. Korkeammin koulutetut raportoivat enemm\u00e4n liikuntomuotoja, jotka voivat vaatia enemm\u00e4n suunnittelua tai taloudellisia resursseja, kun taas matalamman kynnyksen liikunta on laajemmin saavutettavissa. Jatkotutkimuksissa tulisi selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 eri tekij\u00e4t vaikuttavat liikuntatottumusten muodostumiseen ja kuinka liikunnan edist\u00e4mist\u00e4 voitaisiin kohdentaa tehokkaammin eri koulutusryhmille.\n\nAsiasanat: fyysinen aktiivisuus, sosioekonominen asema, koulutustaso", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-04-15T13:14:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-15T13:14:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "mimetype"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.title", "value": "Keski-ik\u00e4isten naisten koulutustason yhteys itseraportoituun fyysiseen aktiivisuuteen", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504153271", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Gerontologian ja kansanterveyden maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Gerontology and Public Health", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "content"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
|