Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys

Suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat olleet laskussa 2000-luvun alusta lähtien. Tuoreimpien oppimistutkimusten mukaan heikentyneen koulumenestyksen lisäksi myös osaamistasojen erot suomalaisnuorten välillä ovat kasvaneet. Samaan aikaan yläkoululaisten koettu terveys on heikentynyt. Yhä useampi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hänninen, Petra
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101444
_version_ 1833407615543017472
author Hänninen, Petra
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Petra Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Petra Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Petra
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat olleet laskussa 2000-luvun alusta lähtien. Tuoreimpien oppimistutkimusten mukaan heikentyneen koulumenestyksen lisäksi myös osaamistasojen erot suomalaisnuorten välillä ovat kasvaneet. Samaan aikaan yläkoululaisten koettu terveys on heikentynyt. Yhä useampi suomalaisnuori kokee terveytensä keskinkertaiseksi tai huonoksi. Terveyden ja koulutuksen välillä on aiemman tutkimustiedon perusteella moniulotteinen ja kaksisuuntainen yhteys; korkeampi koulutustaso on yhteydessä parempaan koettuun terveyteen ja vastaavasti hyvä koettu terveys korkeampaan koulutustasoon. Nuoriin panostamisen ja koulumenestyksen edistämisen voidaankin nähdä olevan väestön terveyden edistämisen toimenpide, josta on hyötyjä monella eri tasolla ja pitkälle tulevaisuuteen. Tämä pro-gradu tutkielma koostuu kahdesta osasta: tässä käsiteltävästä kirjallisuuskatsauksesta ja myöhemmin julkaistavasta artikkelikäsikirjoituksesta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten koettu terveys on yhteydessä koettuun koulumenestykseen ja opettajan arvioimaan koulumenestykseen eli arvosanoihin yläkoululaisilla. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan koetun terveyden ja koulumenestyksen teoriapohjaa sekä aiempaa tutkimusnäyttöä muuttujien välisistä yhteyksistä. Since the early 2000s, the academic achievement of Finnish youth has been declining. According to recent student assessments, in addition to deteriorating academic achievement, the disparities in skill levels among Finnish youth have increased. At the same time, the self-rated health of lower secondary school students has worsened. An increasing number of Finnish youths perceive their health as average or poor. Based on previous research, there is a multifaceted and bidirectional relationship between health and education; higher education levels are associated with better self-rated health, and conversely, good self-rated health is associated with higher education levels. Therefore, investing in youth and promoting academic achievement can be seen as a public health measure that offers benefits on multiple levels and far into the future. This master’s thesis consists of two parts: the literature review discussed here and a forthcoming article manuscript. The aim of this thesis is to examine how self-rated health is related to perceived academic performance and teacher-assessed academic performance, i.e., grades, among lower secondary school students. The literature review explores the theoretical basis of the relationship between self-rated health and academic achievement, as well as previous research evidence on the connections between these variables.
first_indexed 2025-04-15T20:00:26Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-15T10:52:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-15T10:52:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101444", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisten nuorten oppimistulokset ovat olleet laskussa 2000-luvun alusta l\u00e4htien. Tuoreimpien oppimistutkimusten mukaan heikentyneen koulumenestyksen lis\u00e4ksi my\u00f6s osaamistasojen erot suomalaisnuorten v\u00e4lill\u00e4 ovat kasvaneet. Samaan aikaan yl\u00e4koululaisten koettu terveys on heikentynyt. Yh\u00e4 useampi suomalaisnuori kokee terveytens\u00e4 keskinkertaiseksi tai huonoksi. Terveyden ja koulutuksen v\u00e4lill\u00e4 on aiemman tutkimustiedon perusteella moniulotteinen ja kaksisuuntainen yhteys; korkeampi koulutustaso on yhteydess\u00e4 parempaan koettuun terveyteen ja vastaavasti hyv\u00e4 koettu terveys korkeampaan koulutustasoon. Nuoriin panostamisen ja koulumenestyksen edist\u00e4misen voidaankin n\u00e4hd\u00e4 olevan v\u00e4est\u00f6n terveyden edist\u00e4misen toimenpide, josta on hy\u00f6tyj\u00e4 monella eri tasolla ja pitk\u00e4lle tulevaisuuteen. T\u00e4m\u00e4 pro-gradu tutkielma koostuu kahdesta osasta: t\u00e4ss\u00e4 k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 kirjallisuuskatsauksesta ja my\u00f6hemmin julkaistavasta artikkelik\u00e4sikirjoituksesta. Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten koettu terveys on yhteydess\u00e4 koettuun koulumenestykseen ja opettajan arvioimaan koulumenestykseen eli arvosanoihin yl\u00e4koululaisilla. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan koetun terveyden ja koulumenestyksen teoriapohjaa sek\u00e4 aiempaa tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00e4 muuttujien v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Since the early 2000s, the academic achievement of Finnish youth has been declining. According to recent student assessments, in addition to deteriorating academic achievement, the disparities in skill levels among Finnish youth have increased. At the same time, the self-rated health of lower secondary school students has worsened. An increasing number of Finnish youths perceive their health as average or poor. Based on previous research, there is a multifaceted and bidirectional relationship between health and education; higher education levels are associated with better self-rated health, and conversely, good self-rated health is associated with higher education levels. Therefore, investing in youth and promoting academic achievement can be seen as a public health measure that offers benefits on multiple levels and far into the future. This master\u2019s thesis consists of two parts: the literature review discussed here and a forthcoming article manuscript. The aim of this thesis is to examine how self-rated health is related to perceived academic performance and teacher-assessed academic performance, i.e., grades, among lower secondary school students. The literature review explores the theoretical basis of the relationship between self-rated health and academic achievement, as well as previous research evidence on the connections between these variables.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-15T10:52:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-15T10:52:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten koettu terveys ja koulumenestys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504153269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koettu terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "P\u00e4\u00e4sy\u00e4 osaan aineistoa on rajoitettu. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://www.jyu.fi/fi/osc/kirjasto/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#toc-jyx-ty-asema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>Part of the work has restricted access. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://www.jyu.fi/fi/osc/kirjasto/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#toc-jyx-ty-asema\"</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101444
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:07:03Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Petra Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys Terveyskasvatus Health Education opintomenestys nuoret terveys koettu terveys
title Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
title_full Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
title_fullStr Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
title_full_unstemmed Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
title_short Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
title_sort yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
title_txtP Yläkoululaisten koettu terveys ja koulumenestys
topic Terveyskasvatus Health Education opintomenestys nuoret terveys koettu terveys
topic_facet Health Education Terveyskasvatus koettu terveys nuoret opintomenestys terveys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101444 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504153269
work_keys_str_mv AT hänninenpetra yläkoululaistenkoettuterveysjakoulumenestys