Summary: | Tämän tutkielman aiheena on sosiaalisen median kuvaus äidinkielen ja kirjallisuuden
oppikirjassa Särmä 8, josta on tarkasteltu mediaan keskittyvää osa-aluetta. Tarkemmin
ensimmäinen tutkimuskysymys on se, millaista sosiaalisen median kuvaus on oppikirjassa. Toinen kysymys on se, miten Särmä 8 -oppikirjan sosiaalisen median käsittely
suhteutuu perusopetuksen vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä sekä metodina toimii kumpanakin diskurssinanalyysi. Keskeisessä osassa on tekstin tasolla tapahtuva kielellinen analyysi, joka
keskittyy muun muassa sanavalintojen, kielikuvien ja toimijoiden tarkasteluun. Esillä
ovat kuitenkin myös yksittäistä tekstiä laajemmalle tasolle sijoittuvien genren ja opetussuunnitelman vaikutukset oppikirjatekstiin.
Aineisto on jaoteltu neljään diskurssiin. Ensimmäinen kuvaa sosiaalisen median uhkana, toinen taas korostaa sen harhaanjohtavuutta ja valheellisuutta. Kolmas kuvaa
sosiaalisen median yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineenä, kun taas neljäs korostaa sosiaalisen median positiivisia piirteitä eli opettavuutta ja samaistuttavuutta. Mahdollisuudet nousevat esille kuitenkin uhkia vähemmän. Opetussuunnitelman tavoitteet täyttyvät oppikirjassa hyvin, mutta opetussuunnitelmassa sosiaalinen media nousee esille suurpiirteisesti vain opeteltavien taitojen kautta.
|