Sosiaalisen median kuvaus äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa Särmä 8

Tämän tutkielman aiheena on sosiaalisen median kuvaus äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa Särmä 8, josta on tarkasteltu mediaan keskittyvää osa-aluetta. Tarkemmin ensimmäinen tutkimuskysymys on se, millaista sosiaalisen median kuvaus on oppikirjassa. Toinen kysymys on se, miten Särmä 8 -oppik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pienmäki, Emma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101435
Description
Summary:Tämän tutkielman aiheena on sosiaalisen median kuvaus äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa Särmä 8, josta on tarkasteltu mediaan keskittyvää osa-aluetta. Tarkemmin ensimmäinen tutkimuskysymys on se, millaista sosiaalisen median kuvaus on oppikirjassa. Toinen kysymys on se, miten Särmä 8 -oppikirjan sosiaalisen median käsittely suhteutuu perusopetuksen vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteisiin. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä sekä metodina toimii kumpanakin diskurssinanalyysi. Keskeisessä osassa on tekstin tasolla tapahtuva kielellinen analyysi, joka keskittyy muun muassa sanavalintojen, kielikuvien ja toimijoiden tarkasteluun. Esillä ovat kuitenkin myös yksittäistä tekstiä laajemmalle tasolle sijoittuvien genren ja opetussuunnitelman vaikutukset oppikirjatekstiin. Aineisto on jaoteltu neljään diskurssiin. Ensimmäinen kuvaa sosiaalisen median uhkana, toinen taas korostaa sen harhaanjohtavuutta ja valheellisuutta. Kolmas kuvaa sosiaalisen median yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineenä, kun taas neljäs korostaa sosiaalisen median positiivisia piirteitä eli opettavuutta ja samaistuttavuutta. Mahdollisuudet nousevat esille kuitenkin uhkia vähemmän. Opetussuunnitelman tavoitteet täyttyvät oppikirjassa hyvin, mutta opetussuunnitelmassa sosiaalinen media nousee esille suurpiirteisesti vain opeteltavien taitojen kautta.