Yhteenveto: | Pro gradu -tutkielmassani selvitän musiikinopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikaisia tunnekokemuksia ja minäpystyvyyttä. Aiemmissa tutkimuksissa tunnekokemusten merkitysten tarkastelu minäpystyvyyden lähteenä jää vajavaiseksi ja tähän puutteeseen kyseinen tutkielma tarttuu. Lisäksi tutkimuskohteena on harjoittelunohjaajan antaman tuen merkitys opiskelijan kokemuksille. Opiskelijoiden kokemukset on tärkeää tehdä näkyviksi, jotta voimme ymmärtää niitä paremmin ja tarvittaessa kehittää harjoittelunohjausta. Tähän laadulliseen tutkimukseen osallistui neljä Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen maisteriopiskelijaa, jotka suorittivat opettajan pedagogisiin aineopintoihin liittyvää harjoittelua lukuvuonna 2023–2024. Opiskelijoiden kokemuksia kartoitettiin harjoitteluvuoden aikana puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia. Opiskelijoiden harjoittelukokemukset olivat yksilöllisiä, mutta kokemuksista nousi vahvimmin esiin positiiviset tunnekokemukset. Opiskelijoiden tunne- ja minä-pystyvyyskokemuksiin harjoittelunohjaajan toiminnalla oli merkitystä niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Minäpystyvyyden ja tunnekokemusten kannalta merkityksellisiä ohjaajan tuen osa-alueita muodostin aineiston perusteella viisi: hyväksyntä, palautteenanto, läsnäolo, kommunikaatio ja pedagoginen tuki. Tässä tutkimuksessa ei huomioitu harjoittelunohjaajien näkemyksiä, joten jatko-tutkimuksessa tulisi kääntää katse kohti harjoittelunohjaajien kokemuksia koskien erityisesti opettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden ja tunnekokemusten tukemista.
|