Yhteenveto: | Digital platforms and services compete for their users’ time and attention. One way to win users over is by utilizing attention-damaging design patterns. These patterns are a subset of deceptive design patterns which aim to influ-ence user’s behavior in ways that lead them take actions they did not origi-nally intend. Such patterns capture users’ attention and make users forget their goals, lose track of time and sense of control and later experience regret for using the service. This thesis examined whether Finnish news websites use attention-capture damaging design patterns and whether their potential use is reflected in the users’ experience. The use of patterns was studied with website analysis and user experiences were examined via a survey. The website analy-sis revealed that fewer attention-capture damaging design patterns were used on Yle Uutiset website and more on other sites which were Helsingin Sano-mat, Iltalehti, Ilta-Sanomat and MTV Uutiset. Overall, the use of patters was relatively low and it was often related to advertising on commercial news websites. This result was consistent with the survey, which indicated that us-ers’ negative experiences were relatively minor, and the lowest number of negative experiences was reported on Yle Uutiset website.
Digitaaliset alustat ja sovellukset kilpailevat käyttäjiensä ajasta ja huomiosta. Yksi tapa voittaa käyttäjä puolelleen on hyödyntää haitallisia huomion kiin-nittämisen menetelmiä. Haitalliset huomion kiinnittämisen menetelmät ovat yksi harhauttavan suunnittelun osa-alue, jolla pyritään vaikuttamaan käyttä-jän toimintaan palvelussa niin, että tämä päätyy tekemään asioita, joita ei alun perin aikonut tehdä. Tällaisten menetelmien avulla käyttäjän huomio kiinni-tetään niin, että käyttäjä unohtaa tavoitteensa, menettää ajantajun ja kontrollin tunteensa sekä kokee myöhemmin katumusta palvelun käytöstä. Tässä tut-kielmassa selvitettiin, käyttävätkö suomalaiset uutissivustot haitallisia huo-mion kiinnittämisen menetelmiä ja näkyykö niiden mahdollinen käyttö käyt-täjien kokemuksissa. Menetelmien käyttöä tutkittiin sivustoanalyysilla ja käyttäjien kokemuksia kyselytutkimuksella. Sivustoanalyysissa haitallisia huomion kiinnittämisen menetelmiä havaittiin vähemmän Yle Uutisten si-vustolla ja enemmän muilla eli Helsingin Sanomien, Iltalehden, Ilta-Sanomien ja MTV Uutisten sivustoilla. Menetelmien käyttö oli yleisesti suh-teellisen vähäistä ja se liittyi usein kaupallisilla uutissivustoilla esitettyyn mainontaan. Tulos oli yhteneväinen kyselytutkimuksen kanssa, jonka mu-kaan käyttäjien negatiiviset kokemukset olivat yleisesti suhteellisen pieniä, ja kaikista pienempiä ne olivat Yle Uutisten sivuston kohdalla.
|