”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta

Tarve toimiville käyttäytymisen tukemisen keinoille koulussa on korostunut lisääntyvien käyttäytymisen haasteiden vuoksi, ja osa näitä keinoja on oppilaiden kohtaaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja niiden vaik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nummelin, Maija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101403
_version_ 1833407613965959168
author Nummelin, Maija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nummelin, Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nummelin, Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nummelin, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tarve toimiville käyttäytymisen tukemisen keinoille koulussa on korostunut lisääntyvien käyttäytymisen haasteiden vuoksi, ja osa näitä keinoja on oppilaiden kohtaaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja niiden vaikutuksista opettajan työhön, sekä kokemuksia oppilaiden myönteisestä kohtaamisesta. Tämän laadullisen fenomenologisen tutkimuksen osallistujat olivat kuusi erityisluokanopettajana tai luokanopettajana alakoulussa työskentelevää opettajaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksina opettajat kokivat työssään erinäisiä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuneita käyttäytymisen haasteita. Oppilaiden käyttäytymisen haasteilla oli sisäisiä opettajien ajatusmaailmaan liittyviä vaikutuksia sekä ulkoisia opettajan toimintaan liittyviä vaikutuksia. Myönteisessä kohtaamisessa korostuivat opettajien valmiudet kohtaamiseen, opettajien toiminta, oppilaiden toiminta sekä opettajien tunteet, asenteet ja ajatukset. Tutkimuksen tulokset puolsivat aiempaa tutkimusta oppilaiden käyttäytymisen haasteiden kohtaamisesta sekä tarjosivat opettajille uusia tapoja kohdata oppilaita myönteisesti. Myönteisen kohtaamisen voidaan todeta olevan tärkeää sekä oppilaiden hyvinvoinnille että opettajien työssä jaksamiselle.
first_indexed 2025-04-14T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakkarainen, Airi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nummelin, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-14T07:07:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-14T07:07:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101403", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarve toimiville k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisen keinoille koulussa on korostunut lis\u00e4\u00e4ntyvien k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteiden vuoksi, ja osa n\u00e4it\u00e4 keinoja on oppilaiden \nkohtaaminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteista ja niiden vaikutuksista \nopettajan ty\u00f6h\u00f6n, sek\u00e4 kokemuksia oppilaiden my\u00f6nteisest\u00e4 kohtaamisesta. T\u00e4m\u00e4n laadullisen fenomenologisen tutkimuksen osallistujat olivat kuusi erityisluokanopettajana tai luokanopettajana alakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimuksen tuloksina opettajat kokivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n erin\u00e4isi\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ja ulosp\u00e4in suuntautuneita k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita. Oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteilla oli sis\u00e4isi\u00e4 opettajien ajatusmaailmaan liittyvi\u00e4 vaikutuksia sek\u00e4 ulkoisia opettajan toimintaan liittyvi\u00e4 vaikutuksia. My\u00f6nteisess\u00e4 kohtaamisessa korostuivat opettajien valmiudet kohtaamiseen, opettajien toiminta, oppilaiden toiminta sek\u00e4 opettajien tunteet, asenteet ja ajatukset. \nTutkimuksen tulokset puolsivat aiempaa tutkimusta oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteiden kohtaamisesta sek\u00e4 tarjosivat opettajille uusia tapoja kohdata oppilaita my\u00f6nteisesti. My\u00f6nteisen kohtaamisen voidaan todeta olevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sek\u00e4 oppilaiden hyvinvoinnille ett\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-14T07:07:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-14T07:07:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle t\u00e4rke\u00e4\u201d : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteista ja my\u00f6nteisest\u00e4 kohtaamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504143231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101403
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/231867bb-7fa5-476a-821f-f96fbc368f97\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504143231.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nummelin, Maija ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta käyttäytymisen haasteet Erityispedagogiikka Special Education kohtaaminen oppilaat opettajat käyttäytyminen opettaja-oppilassuhde alakoulu vuorovaikutus erityisopetus
title ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
title_full ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
title_fullStr ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
title_full_unstemmed ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
title_short ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä”
title_sort se fiilis kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
title_sub alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
title_txtP ”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” : alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta
topic käyttäytymisen haasteet Erityispedagogiikka Special Education kohtaaminen oppilaat opettajat käyttäytyminen opettaja-oppilassuhde alakoulu vuorovaikutus erityisopetus
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education alakoulu erityisopetus kohtaaminen käyttäytyminen käyttäytymisen haasteet opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101403 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504143231
work_keys_str_mv AT nummelinmaija sefiiliskunmuurimurtuujahuomaatolevasilapselletärkeäalakoulunopettajienkokemuksiao