”Se fiilis, kun muuri murtuu ja huomaat olevasi lapselle tärkeä” alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja myönteisestä kohtaamisesta

Tarve toimiville käyttäytymisen tukemisen keinoille koulussa on korostunut lisääntyvien käyttäytymisen haasteiden vuoksi, ja osa näitä keinoja on oppilaiden kohtaaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja niiden vaik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nummelin, Maija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101403
Kuvaus
Yhteenveto:Tarve toimiville käyttäytymisen tukemisen keinoille koulussa on korostunut lisääntyvien käyttäytymisen haasteiden vuoksi, ja osa näitä keinoja on oppilaiden kohtaaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia oppilaiden käyttäytymisen haasteista ja niiden vaikutuksista opettajan työhön, sekä kokemuksia oppilaiden myönteisestä kohtaamisesta. Tämän laadullisen fenomenologisen tutkimuksen osallistujat olivat kuusi erityisluokanopettajana tai luokanopettajana alakoulussa työskentelevää opettajaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksina opettajat kokivat työssään erinäisiä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuneita käyttäytymisen haasteita. Oppilaiden käyttäytymisen haasteilla oli sisäisiä opettajien ajatusmaailmaan liittyviä vaikutuksia sekä ulkoisia opettajan toimintaan liittyviä vaikutuksia. Myönteisessä kohtaamisessa korostuivat opettajien valmiudet kohtaamiseen, opettajien toiminta, oppilaiden toiminta sekä opettajien tunteet, asenteet ja ajatukset. Tutkimuksen tulokset puolsivat aiempaa tutkimusta oppilaiden käyttäytymisen haasteiden kohtaamisesta sekä tarjosivat opettajille uusia tapoja kohdata oppilaita myönteisesti. Myönteisen kohtaamisen voidaan todeta olevan tärkeää sekä oppilaiden hyvinvoinnille että opettajien työssä jaksamiselle.