Yhteenveto: | Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka ruotsalainen R&B-artisti Cherrie rakentaa ja
ilmaisee identiteettiään musiikissaan. Tutkimuksen aineistona on Cherrien ensimmäinen albumi Sherihan,
joka julkaistiin vuonna 2015. Albumi koostuu yhdestätoista laulusta, joista yhdeksän valikoitui kvalitatiivisen analyysin kohteeksi. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiolingvistiikka. Laulutekstien
analyysi toteutettiin diskurssianalyysin keinoin kiinnittämällä huomiota niihin diskursseihin, jotka ovat
läsnä musiikin ja identiteetin tutkimuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Cherrie rakentaa ja ilmaisee identiteettiään usealla eri tavalla. Analyysissä
keskityttiin tutkimaan identiteetin ilmaisua kolmesta näkökulmasta. Ensimmäinen näkökulma koskee sisäistä elämää, johon sisältyy tunteet, ajatukset, tarpeet ja toiveet. Musiikissaan Cherrie kertoo muun muassa
rakkaudesta, toiveista ja epätoivosta. Toisessa näkökulmassa keskitytään siihen, miten Cherrie kuvailee
kotilähiötään Rinkebytä. Cherrie laulaa Rinkebystä painottaen sitä rakkautta, yhteisöllisyyttä ja kuuluvuuden tunnetta, jota hän tuntee aluetta kohtaan. Samalla hän kuitenkin tunnustaa lähiön heikon sosioekonomisen aseman tuomat ongelmat. Kolmas näkökulma koskee edustustyötä, ja se liittyy olennaisesti kahteen
aiempaan. Julkaisemalla kokemuksensa ja ajatuksensa tekemällä musiikkia Cherrie ottaa tilaa ruotsalaisessa yhteiskunnassa omilla ehdoillaan. Hän rakentaa identiteettiään tuomalla esiin oman kokemuksensa
ja ajatuksensa sekä pyrkimällä inspiroimaan marginalisoituja naisia ja rakentamaan parempaa yhteiskuntaa.
|