Summary: | Tutkielma käsitteli musiikinopettajan roolia näkövammaisten musiikinopetuksessa sekä peruskoulussa,
että musiikkiopistoissa. Näkövammaisten musiikinopetuksessa on yleistä, että opettajilla on
puutteelliset taidot ja resurssit. Tutkielmassa tarkasteltiin näkövammaisten musiikinopetuksen
erityispiirteitä, joita musiikinopettajan olisi hyvä ottaa huomioon opettaessaan näkövammaista
oppilasta. Musiikin oppimista tarkastellaan myös näkövammaisen oppilaan näkökulmasta. Tutkielma
toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, eli sen lähdeaineistona on käytetty aiempaa
tutkimustietoa. Aiempaa tutkimustietoa näkövammaisten musiikinopetuksesta löytyy erityisesti soiton-
ja laulunopetuksen näkökulmasta. Näkövammaisten kehittynyttä kuuloaistia on myös tutkittu
runsaasti. Joissakin konteksteissa näkövammaisten musiikinopetusta käsitellään osana inklusiivista
musiikkikasvatusta. Tutkielman tuloksissa ilmenee, että musiikinopettajan tärkein rooli
näkövammaisten musiikinopetuksessa on musiikin oppimisen mahdollistaminen. Esille nousee myös
opettajien vähäiset resurssit sekä jatko- ja lisäkoulutuksen tarve aiheesta.
|