Musiikinopettajan rooli näkövammaisten musiikinopetuksessa

Tutkielma käsitteli musiikinopettajan roolia näkövammaisten musiikinopetuksessa sekä peruskoulussa, että musiikkiopistoissa. Näkövammaisten musiikinopetuksessa on yleistä, että opettajilla on puutteelliset taidot ja resurssit. Tutkielmassa tarkasteltiin näkövammaisten musiikinopetuksen erityispiirte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kurttila, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101361
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielma käsitteli musiikinopettajan roolia näkövammaisten musiikinopetuksessa sekä peruskoulussa, että musiikkiopistoissa. Näkövammaisten musiikinopetuksessa on yleistä, että opettajilla on puutteelliset taidot ja resurssit. Tutkielmassa tarkasteltiin näkövammaisten musiikinopetuksen erityispiirteitä, joita musiikinopettajan olisi hyvä ottaa huomioon opettaessaan näkövammaista oppilasta. Musiikin oppimista tarkastellaan myös näkövammaisen oppilaan näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, eli sen lähdeaineistona on käytetty aiempaa tutkimustietoa. Aiempaa tutkimustietoa näkövammaisten musiikinopetuksesta löytyy erityisesti soiton- ja laulunopetuksen näkökulmasta. Näkövammaisten kehittynyttä kuuloaistia on myös tutkittu runsaasti. Joissakin konteksteissa näkövammaisten musiikinopetusta käsitellään osana inklusiivista musiikkikasvatusta. Tutkielman tuloksissa ilmenee, että musiikinopettajan tärkein rooli näkövammaisten musiikinopetuksessa on musiikin oppimisen mahdollistaminen. Esille nousee myös opettajien vähäiset resurssit sekä jatko- ja lisäkoulutuksen tarve aiheesta.