Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottaa oman äidinkielen merkitystä oppimisen perustana. Kuntien erilaiset käytänteet vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, miten oman äidinkielen opetus toteutuu eri puolilla Suomea. Kun tien välillä on huomattavia eroja opetuksien j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Riikonen, Annamaija
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101360
_version_ 1833317359228551168
author Riikonen, Annamaija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Riikonen, Annamaija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Riikonen, Annamaija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Riikonen, Annamaija
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottaa oman äidinkielen merkitystä oppimisen perustana. Kuntien erilaiset käytänteet vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, miten oman äidinkielen opetus toteutuu eri puolilla Suomea. Kun tien välillä on huomattavia eroja opetuksien järjestämisessä, mikä johtaa siihen, että op pilaan oikeus oman äidinkielen opetukseen voi toteutua eri tavoin riippuen hänen asuin kunnastaan. Vaikka opetuksen merkitys tunnistetaan opetussuunnitelmassa, käytännön toteutus ei ole kaikkialla yhdenvertaista. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että oman äidinkielen opetuksella on keskeinen rooli oppilaan kielellisessä kehityksessä, sillä se tukee oppilaan ajattelua ja identiteetin rakentumista. Oman äidinkielen osaaminen luo perustan oppilaan tulevaisuudelle. Tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan pohjan keskustelulle siitä, miksi oman äidinkielen opetus on merkityksellistä ja miten oman äidinkielen opetusta voidaan kehittää yhden vertaisemmaksi ja kestävämmäksi osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää. Tutkimus perustuu kolmen kokeneen perusopetuksen opettajan teemahaastatteluihin. Opettajat työskentelevät kolmessa eri kunnassa, Helsingissä, Porissa ja Mäntsälässä, joissa oman äidinkielen opetuksen järjestämisessä on selviä eroja. Tasa-arvoisen yhteiskunnan tavoitteena tulisi olla järjestelmä, jossa monikielisyys nähdään voimavarana ja siihen panostaminen kannattavana investointina.
first_indexed 2025-04-11T20:00:26Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riikonen, Annamaija", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-11T05:29:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-11T05:29:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101360", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottaa oman \u00e4idinkielen \nmerkityst\u00e4 oppimisen perustana. Kuntien erilaiset k\u00e4yt\u00e4nteet vaikuttavat kuitenkin \nmerkitt\u00e4v\u00e4sti siihen, miten oman \u00e4idinkielen opetus toteutuu eri puolilla Suomea. Kun\ntien v\u00e4lill\u00e4 on huomattavia eroja opetuksien j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4, mik\u00e4 johtaa siihen, ett\u00e4 op\npilaan oikeus oman \u00e4idinkielen opetukseen voi toteutua eri tavoin riippuen h\u00e4nen asuin\nkunnastaan. Vaikka opetuksen merkitys tunnistetaan opetussuunnitelmassa, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n \ntoteutus ei ole kaikkialla yhdenvertaista. \nAiemmat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 oman \u00e4idinkielen opetuksella on keskeinen rooli \noppilaan kielellisess\u00e4 kehityksess\u00e4, sill\u00e4 se tukee oppilaan ajattelua ja identiteetin rakentumista. Oman \u00e4idinkielen osaaminen luo perustan oppilaan tulevaisuudelle. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii tarjoamaan pohjan keskustelulle siit\u00e4, miksi oman \u00e4idinkielen \nopetus on merkityksellist\u00e4 ja miten oman \u00e4idinkielen opetusta voidaan kehitt\u00e4\u00e4 yhden\nvertaisemmaksi ja kest\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi osaksi suomalaista koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Tutkimus \nperustuu kolmen kokeneen perusopetuksen opettajan teemahaastatteluihin. Opettajat \nty\u00f6skentelev\u00e4t kolmessa eri kunnassa, Helsingiss\u00e4, Porissa ja M\u00e4nts\u00e4l\u00e4ss\u00e4, joissa oman \n\u00e4idinkielen opetuksen j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 on selvi\u00e4 eroja. \nTasa-arvoisen yhteiskunnan tavoitteena tulisi olla j\u00e4rjestelm\u00e4, jossa monikielisyys n\u00e4hd\u00e4\u00e4n voimavarana ja siihen panostaminen kannattavana investointina.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-11T05:29:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-11T05:29:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oma \u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Rakentaako oman \u00e4idinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 etsim\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504113189", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101360
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riikonen, Annamaija Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä oma äidinkieli Suomen kieli Finnish kielikasvatus koulutuspolitiikka äidinkieli opetus maahanmuuttajat suomen kieli monikielisyys kielen oppiminen
title Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
title_full Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
title_fullStr Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
title_full_unstemmed Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
title_short Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen?
title_sort rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
title_sub opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
title_txtP Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? : opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä
topic oma äidinkieli Suomen kieli Finnish kielikasvatus koulutuspolitiikka äidinkieli opetus maahanmuuttajat suomen kieli monikielisyys kielen oppiminen
topic_facet Finnish Suomen kieli kielen oppiminen kielikasvatus koulutuspolitiikka maahanmuuttajat monikielisyys oma äidinkieli opetus suomen kieli äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101360 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504113189
work_keys_str_mv AT riikonenannamaija rakentaakoomanäidinkielenopetussillansuomenkielenoppimiseenopettajienkokemuksi