Rakentaako oman äidinkielen opetus sillan suomen kielen oppimiseen? opettajien kokemuksia ja näkemyksiä etsimässä

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottaa oman äidinkielen merkitystä oppimisen perustana. Kuntien erilaiset käytänteet vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, miten oman äidinkielen opetus toteutuu eri puolilla Suomea. Kun tien välillä on huomattavia eroja opetuksien j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riikonen, Annamaija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101360
Description
Summary:Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottaa oman äidinkielen merkitystä oppimisen perustana. Kuntien erilaiset käytänteet vaikuttavat kuitenkin merkittävästi siihen, miten oman äidinkielen opetus toteutuu eri puolilla Suomea. Kun tien välillä on huomattavia eroja opetuksien järjestämisessä, mikä johtaa siihen, että op pilaan oikeus oman äidinkielen opetukseen voi toteutua eri tavoin riippuen hänen asuin kunnastaan. Vaikka opetuksen merkitys tunnistetaan opetussuunnitelmassa, käytännön toteutus ei ole kaikkialla yhdenvertaista. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että oman äidinkielen opetuksella on keskeinen rooli oppilaan kielellisessä kehityksessä, sillä se tukee oppilaan ajattelua ja identiteetin rakentumista. Oman äidinkielen osaaminen luo perustan oppilaan tulevaisuudelle. Tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan pohjan keskustelulle siitä, miksi oman äidinkielen opetus on merkityksellistä ja miten oman äidinkielen opetusta voidaan kehittää yhden vertaisemmaksi ja kestävämmäksi osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää. Tutkimus perustuu kolmen kokeneen perusopetuksen opettajan teemahaastatteluihin. Opettajat työskentelevät kolmessa eri kunnassa, Helsingissä, Porissa ja Mäntsälässä, joissa oman äidinkielen opetuksen järjestämisessä on selviä eroja. Tasa-arvoisen yhteiskunnan tavoitteena tulisi olla järjestelmä, jossa monikielisyys nähdään voimavarana ja siihen panostaminen kannattavana investointina.