Summary: | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottaa oman äidinkielen
merkitystä oppimisen perustana. Kuntien erilaiset käytänteet vaikuttavat kuitenkin
merkittävästi siihen, miten oman äidinkielen opetus toteutuu eri puolilla Suomea. Kun
tien välillä on huomattavia eroja opetuksien järjestämisessä, mikä johtaa siihen, että op
pilaan oikeus oman äidinkielen opetukseen voi toteutua eri tavoin riippuen hänen asuin
kunnastaan. Vaikka opetuksen merkitys tunnistetaan opetussuunnitelmassa, käytännön
toteutus ei ole kaikkialla yhdenvertaista.
Aiemmat tutkimukset osoittavat, että oman äidinkielen opetuksella on keskeinen rooli
oppilaan kielellisessä kehityksessä, sillä se tukee oppilaan ajattelua ja identiteetin rakentumista. Oman äidinkielen osaaminen luo perustan oppilaan tulevaisuudelle.
Tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan pohjan keskustelulle siitä, miksi oman äidinkielen
opetus on merkityksellistä ja miten oman äidinkielen opetusta voidaan kehittää yhden
vertaisemmaksi ja kestävämmäksi osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää. Tutkimus
perustuu kolmen kokeneen perusopetuksen opettajan teemahaastatteluihin. Opettajat
työskentelevät kolmessa eri kunnassa, Helsingissä, Porissa ja Mäntsälässä, joissa oman
äidinkielen opetuksen järjestämisessä on selviä eroja.
Tasa-arvoisen yhteiskunnan tavoitteena tulisi olla järjestelmä, jossa monikielisyys nähdään voimavarana ja siihen panostaminen kannattavana investointina.
|