Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa

Tämä tutkimus tarkastelee narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla leikin merkitystä opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa. Tutkimukseni jakautuu kahteen päätavoitteeseen, joista ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten leikki näyttäytyy esi- ja alkuopetuksen opetuss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakkarainen, Ella
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101359
_version_ 1833317359227502592
author Hakkarainen, Ella
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla leikin merkitystä opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa. Tutkimukseni jakautuu kahteen päätavoitteeseen, joista ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten leikki näyttäytyy esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien musiikin pedagogiikassa. Tutkimuksen toisena tavoitteena on tarkastella, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat sisältävät musiikin pedagogiikassa. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta esiin nousi leikkiä koskettavina merkityksellisinä teemoina opettajien omat uskomukset ja käsitykset, oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, opettajien pedagoginen osaaminen sekä opettajien tulkinnat opetussuunnitelmien toteuttamisesta. Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien erojen ja yhtäläisyyksien tarkastelu osoitti, että eroja opetussuunnitelmissa musiikin ja leikin suhteen on vain vähän. Eroavaisuus löytyi siitä, että esiopetuksen pedagogiikkaa toteutetaan oppimiskokonaisuuksien perusteella ja alkuopetuksessa oppiaineittain. Lisäksi eroavaisuutena ilmeni, että alkuopetuksessa musiikin pedagogiikkaa myös arvioidaan, mutta esiopetuksessa ei. Yhtäläisyyksiä löytyy molempien opetussuunnitelmien taustalla olevista laaja-alaisen osaamisen tavoitteista sekä esi- ja alkuopetuksen sisältämän musiikin pedagogiikkaan liittyvän laulun, ilmaisun pelillisyyden ja leikillisyyden osalta. Jotta opetussuunnitelmia pystyttäisiin käsittelemään sen kaikilta osa-alueilta laajemmin, tarvitaan pedagogisen toteuttamisen tavoissa valtaa käyttävän opettajan mukautumista ja leikin mahdollistajaa musiikin oppimisen tukena.
first_indexed 2025-04-11T20:00:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Stolp, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Ella", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-11T05:27:13Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-11T05:27:13Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101359", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla leikin merkityst\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa. Tutkimukseni jakautuu kahteen p\u00e4\u00e4tavoitteeseen, joista ensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten leikki n\u00e4ytt\u00e4ytyy esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien musiikin pedagogiikassa. Tutkimuksen toisena tavoitteena \non tarkastella, millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t musiikin pedagogiikassa. \nNarratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta esiin nousi leikki\u00e4 koskettavina merkityksellisin\u00e4 teemoina opettajien omat uskomukset ja k\u00e4sitykset, oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja toimintakulttuuri, opettajien pedagoginen osaaminen sek\u00e4 opettajien tulkinnat opetussuunnitelmien toteuttamisesta.\nEsi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien erojen ja yht\u00e4l\u00e4isyyksien tarkastelu osoitti, ett\u00e4 eroja opetussuunnitelmissa musiikin ja leikin suhteen on vain v\u00e4h\u00e4n. Eroavaisuus l\u00f6ytyi siit\u00e4, ett\u00e4 esiopetuksen pedagogiikkaa toteutetaan oppimiskokonaisuuksien perusteella ja alkuopetuksessa oppiaineittain. Lis\u00e4ksi eroavaisuutena ilmeni, ett\u00e4 alkuopetuksessa musiikin pedagogiikkaa my\u00f6s arvioidaan, mutta esiopetuksessa ei. Yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 l\u00f6ytyy molempien opetussuunnitelmien taustalla olevista laaja-alaisen osaamisen tavoitteista sek\u00e4 esi- ja alkuopetuksen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4n musiikin pedagogiikkaan liittyv\u00e4n laulun, ilmaisun pelillisyyden ja leikillisyyden osalta. \nJotta opetussuunnitelmia pystytt\u00e4isiin k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n sen kaikilta osa-alueilta laajemmin, tarvitaan pedagogisen toteuttamisen tavoissa valtaa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n opettajan mukautumista ja leikin mahdollistajaa musiikin oppimisen tukena.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-11T05:27:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-11T05:27:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Leikin merkitys opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504113188", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101359
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1d6eea5-6f4a-4d63-8934-3e792f9495c0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504113188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Ella Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa leikki Musiikkikasvatus Music Education alkuopetus musiikkikasvatus esiopetus opetussuunnitelmat musiikki pedagogiikka opetus leikkiminen
title Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
title_full Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
title_fullStr Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
title_full_unstemmed Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
title_short Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
title_sort leikin merkitys opetusmenetelmänä esi ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
title_txtP Leikin merkitys opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa
topic leikki Musiikkikasvatus Music Education alkuopetus musiikkikasvatus esiopetus opetussuunnitelmat musiikki pedagogiikka opetus leikkiminen
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus alkuopetus esiopetus leikki leikkiminen musiikki musiikkikasvatus opetus opetussuunnitelmat pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101359 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504113188
work_keys_str_mv AT hakkarainenella leikinmerkitysopetusmenetelmänäesijaalkuopetuksenmusiikinpedagogiikassa