Summary: | Tämä tutkimus tarkastelee narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla leikin merkitystä opetusmenetelmänä esi- ja alkuopetuksen musiikin pedagogiikassa. Tutkimukseni jakautuu kahteen päätavoitteeseen, joista ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten leikki näyttäytyy esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien musiikin pedagogiikassa. Tutkimuksen toisena tavoitteena
on tarkastella, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat sisältävät musiikin pedagogiikassa.
Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta esiin nousi leikkiä koskettavina merkityksellisinä teemoina opettajien omat uskomukset ja käsitykset, oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, opettajien pedagoginen osaaminen sekä opettajien tulkinnat opetussuunnitelmien toteuttamisesta.
Esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien erojen ja yhtäläisyyksien tarkastelu osoitti, että eroja opetussuunnitelmissa musiikin ja leikin suhteen on vain vähän. Eroavaisuus löytyi siitä, että esiopetuksen pedagogiikkaa toteutetaan oppimiskokonaisuuksien perusteella ja alkuopetuksessa oppiaineittain. Lisäksi eroavaisuutena ilmeni, että alkuopetuksessa musiikin pedagogiikkaa myös arvioidaan, mutta esiopetuksessa ei. Yhtäläisyyksiä löytyy molempien opetussuunnitelmien taustalla olevista laaja-alaisen osaamisen tavoitteista sekä esi- ja alkuopetuksen sisältämän musiikin pedagogiikkaan liittyvän laulun, ilmaisun pelillisyyden ja leikillisyyden osalta.
Jotta opetussuunnitelmia pystyttäisiin käsittelemään sen kaikilta osa-alueilta laajemmin, tarvitaan pedagogisen toteuttamisen tavoissa valtaa käyttävän opettajan mukautumista ja leikin mahdollistajaa musiikin oppimisen tukena.
|