Yhteenveto: | Monikielisyys on jatkuvasti kasvava ilmiö, jonka vaikutuksia on tutkittu laajasti myös koulumaailmassa. Suomalaisen peruskoulun rehtori on koulunsa johtaja ja vastuussa kaikesta koulun toiminnasta. Tästä huolimatta merkittävää tutkimustietoa rehtorin osallisuudesta monikielisen oppijan tukemisessa ei ole Suomen kontekstissa olemassa. Tämä tutkimus pyrkii tarkastelemaan rehtorin vaikutusta monikielisen oppijan kouluarkeen. Tavoitteena on kuvata rehtorien ymmärrystä monikielisyyden ja kielitietoisuuden saralla, heidän näkemyksiään Opetushallituksen linjauksista ja Opetussuunnitelmasta monikielisyyden osalta sekä sitä, miten rehtorit näkevät heidän työ-tehtäviensä vaikuttavan monikielisten oppijoiden jokapäiväiseen arkeen. Lisäksi tavoitteena on kuvata englannin asemaa koulun vuorovaikutuksessa.
Tutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua yksilöhaastattelua suomalaisten peruskoulujen rehtoreiden kanssa. Rehtorit valikoituivat heidän koulujensa monikielisyyden mukaan: neljä oli rehtoreina kouluissa, joissa monikielisten oppijoiden määrä oli yli 15 % ja neljä kouluissa, joissa monikielisten oppijoiden määrä oli alle 5 %. Erottelulla haluttiin nähdä, onko monikielisten oppilaiden määrällä vaikutusta rehtorien näkemyksiin. Haastattelujen litteraatit analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rehtoreilla on vajavainen käsitys heidän omasta tietotaidostaan. Rehtorit kokivat epävarmuuden tunteita haastatteluissa ja kuvasivat omaa osaamistaan heikoksi. Tästä huolimatta rehtorit, riippumatta heidän kokemuksestaan tai koulunsa monikielisyyden tasosta, pystyivät kuitenkin kuvailemaan koulunsa käytänteitä, jotka olivat pitkälti OPH:n linjausten mukaisia. Lisäksi tutkimuksesta nousi esille rehtoreiden kokemus heidän etäisyydestään koulun arjesta, mikä johti kokemukseen siitä, ettei heillä ollut mahdollisuuksia konkreettisesti vaikuttaa monikielisen oppijan arkeen. Tästä huolimatta rehtorit jälleen kuvasivat laajasti omia työtehtäviään, joilla voivat välillisesti vaikuttaa koulun toimintaan. Tällaisia olivat esimerkiksi koulukulttuurin luominen, materiaalihankinnat ja opetuksen järjestäminen. Englannin kielellä todettiin olevan suuri rooli koulun sisäisessä kommunikaatiossa eri toimijoiden välillä riippumatta monikielisyyden määrästä. Tutkimus tarjosi lähtökohdan tulevalle tutkimukselle aiheeseen, esimerkiksi laajemmalla otannalla suoritettuun tai tiettyihin työtehtäviin keskittyvään tutkimukseen.
|