Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa

Over the past few years, the commercial real estate market has undergone significant changes, driven especially by the impact of the Covid-19 pandemic. Remote work has become an established way of working and with the changed circumstances, selecting properties and committing to long-term leases has...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nolvi, Siiri
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101341
_version_ 1833407613952327680
author Nolvi, Siiri
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nolvi, Siiri Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nolvi, Siiri Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nolvi, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Over the past few years, the commercial real estate market has undergone significant changes, driven especially by the impact of the Covid-19 pandemic. Remote work has become an established way of working and with the changed circumstances, selecting properties and committing to long-term leases has become more challenging for companies. As a result, it is increasingly important for property owners to understand the factors that influence customer satisfaction and retention. While the real estate and leasing sectors have been widely studied, the relationship between customer satisfaction and retention in the commercial real estate industry has received relatively little attention. The aim of this study is to provide an additional perspective on this connection. This study focuses on identifying how customer satisfaction affects customer retention in commercial real estate leasing. The analysis is based on customer satisfaction data collected by a Finnish real estate investment company between 2016 and 2023. The final analysis includes responses from 478 tenant organisations. As part of the research, the respondents were divided into two customer groups: current tenants and those who have ended their lease. By comparing satisfaction levels between these two groups, the study highlights which aspects of the tenant experience are most critical to keeping customers long-term. The findings show clear differences in satisfaction between the two groups, both overall and in ten specific areas, which are presented in detail in this report. Viime vuosien muutokset toimitilamarkkinassa ja erityisesti Covid-19-pandemian jälkeinen liikehdintä ovat muokanneet tapaa, jolla yritykset suhtautuvat toimitiloihinsa. Etätyö on vakiinnuttanut paikkansa osana työelämää ja muuttuneiden olosuhteiden myötä toimitilojen valinnasta ja niihin sitoutumisesta on tullut yrityksille haastavampaa. Muutoksista johtuen kiinteistönomistajien on entistä tärkeämpää keskittyä erityisesti niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat asiakaspitoon ja asiakastyytyväisyyteen positiivisesti. Vaikka kiinteistöalaan ja toimitilavuokraukseen liittyviä aiheita on tutkittu monesta eri näkökulmasta jo vuosia, on toimitilavuokralaisten asiakastyytyväisyyden ja asiakaspidon välistä yhteyttä on tutkittu varsin vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarjota lisänäkökulmaa kiinteistösijoitusalan asiakastyytyväisyyden ja asiakaspidon väliselle yhteydelle. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa asiakaspitoon toimitilavuokrauksessa. Sen lisäksi osana työtä tutkittiin, mitä ovat toimitilavuokrauksen asiakastyytyväisyystekijät ja miten eri asiakastyytyväisyystekijät ovat yhteydessä asiakaspitoon. Vastausta näihin kysymyksiin pyrittiin löytämään hyödyntämällä Suomessa toimivan kiinteistösijoitusyhtiön asiakastyytyväisyyskyselyjen dataa vuosilta 2016-2023. Lopullinen tutkimusaineisto koostui yhteensä 478 asiakasyrityksen vastauksista. Vastaajat jaettiin osana tutkimusta kahteen asiakas-ryhmään: nykyasiakkaisiin ja poistuneisiin asiakkaisiin. Tutkimuksen keskiössä oli vertailla asiakasryhmien tyytyväisyyttä toisiinsa ja tätä kautta tunnistaa, mitkä asiakkuuden osa-alueet ovat asiakaspidon kannalta tärkeitä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyisten ja poistuneiden asiakkaiden tyytyväisyys erosi tilastollisesti toisistaan kokonaistyytyväisyyden sekä yhteensä kymmenen asiakkuuden osa-alueen osalta, jotka esitellään tässä työssä yksityiskohtaisemmin.
first_indexed 2025-04-10T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nolvi, Siiri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-10T07:57:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-10T07:57:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101341", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Over the past few years, the commercial real estate market has undergone significant changes, driven especially by the impact of the Covid-19 pandemic. Remote work has become an established way of working and with the changed circumstances, selecting properties and committing to long-term leases has become more challenging for companies. As a result, it is increasingly important for property owners to understand the factors that influence customer satisfaction and retention. \nWhile the real estate and leasing sectors have been widely studied, the relationship between customer satisfaction and retention in the commercial real estate industry has received relatively little attention. The aim of this study is to provide an additional perspective on this connection.\nThis study focuses on identifying how customer satisfaction affects customer retention in commercial real estate leasing. The analysis is based on customer satisfaction data collected by a Finnish real estate investment company between 2016 and 2023. The final analysis includes responses from 478 tenant organisations.\nAs part of the research, the respondents were divided into two customer groups: current tenants and those who have ended their lease. By comparing satisfaction levels between these two groups, the study highlights which aspects of the tenant experience are most critical to keeping customers long-term. \nThe findings show clear differences in satisfaction between the two groups, both overall and in ten specific areas, which are presented in detail in this report.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosien muutokset toimitilamarkkinassa ja erityisesti Covid-19-pandemian j\u00e4lkeinen liikehdint\u00e4 ovat muokanneet tapaa, jolla yritykset suhtautuvat toimitiloihinsa. Et\u00e4ty\u00f6 on vakiinnuttanut paikkansa osana ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja muuttuneiden olosuhteiden my\u00f6t\u00e4 toimitilojen valinnasta ja niihin sitoutumisesta on tullut yrityksille haastavampaa. Muutoksista johtuen kiinteist\u00f6nomistajien on entist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 keskitty\u00e4 erityisesti niihin tekij\u00f6ihin, jotka vaikuttavat asiakaspitoon ja asiakastyytyv\u00e4isyyteen positiivisesti. \nVaikka kiinteist\u00f6alaan ja toimitilavuokraukseen liittyvi\u00e4 aiheita on tutkittu monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta jo vuosia, on toimitilavuokralaisten asiakastyytyv\u00e4isyyden ja asiakaspidon v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 on tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tarjota lis\u00e4n\u00e4k\u00f6kulmaa kiinteist\u00f6sijoitusalan asiakastyytyv\u00e4isyyden ja asiakaspidon v\u00e4liselle yhteydelle. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten asiakastyytyv\u00e4isyys vaikuttaa asiakaspitoon toimitilavuokrauksessa. Sen lis\u00e4ksi osana ty\u00f6t\u00e4 tutkittiin, mit\u00e4 ovat toimitilavuokrauksen asiakastyytyv\u00e4isyystekij\u00e4t ja miten eri asiakastyytyv\u00e4isyystekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 asiakaspitoon. Vastausta n\u00e4ihin kysymyksiin pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Suomessa toimivan kiinteist\u00f6sijoitusyhti\u00f6n asiakastyytyv\u00e4isyyskyselyjen dataa vuosilta 2016-2023. Lopullinen tutkimusaineisto koostui yhteens\u00e4 478 asiakasyrityksen vastauksista. Vastaajat jaettiin osana tutkimusta kahteen asiakas-ryhm\u00e4\u00e4n: nykyasiakkaisiin ja poistuneisiin asiakkaisiin. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 oli vertailla asiakasryhmien tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 toisiinsa ja t\u00e4t\u00e4 kautta tunnistaa, mitk\u00e4 asiakkuuden osa-alueet ovat asiakaspidon kannalta t\u00e4rkeit\u00e4. \nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 nykyisten ja poistuneiden asiakkaiden tyytyv\u00e4isyys erosi tilastollisesti toisistaan kokonaistyytyv\u00e4isyyden sek\u00e4 yhteens\u00e4 kymmenen asiakkuuden osa-alueen osalta, jotka esitell\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 yksityiskohtaisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-04-10T07:57:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-10T07:57:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi asiakkaat pysyv\u00e4t? \u2013 Asiakastyytyv\u00e4isyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504103171", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101341
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:48Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbe6cae1-eef2-4ee4-a906-22359283e63d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504103171.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nolvi, Siiri Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa Markkinointi Marketing
title Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
title_full Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
title_fullStr Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
title_full_unstemmed Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
title_short Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
title_sort miksi asiakkaat pysyvät asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
title_txtP Miksi asiakkaat pysyvät? – Asiakastyytyväisyys ja asiakaspito toimitilavuokrauksessa
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101341 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504103171
work_keys_str_mv AT nolvisiiri miksiasiakkaatpysyvätasiakastyytyväisyysjaasiakaspitotoimitilavuokrauksessa