Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen

Artificial intelligence (AI) has transformed the way we operate and live. Also, the education sector has integrated artificial intelligence into its practices. The change in technology’s nature, from passive tool to an active participant em-phasized the importance of studying the interaction between...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pasanen, Nelli
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101270
_version_ 1834766206493523968
author Pasanen, Nelli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pasanen, Nelli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pasanen, Nelli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pasanen, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Artificial intelligence (AI) has transformed the way we operate and live. Also, the education sector has integrated artificial intelligence into its practices. The change in technology’s nature, from passive tool to an active participant em-phasized the importance of studying the interaction between human and AI. In recent years significant interest has been directed towards large language mod-els powered by generative AI. Previous studies have identified numerous ben-efits, but also drawbacks of student engagement with large language models. No previous studies have explored the interaction from the perspective of val-ue co-creation and co-destruction. Instead, research has primarily focused on human-robot interaction. Past research within the context of education has gen-erally studied the effects of AI and robotics. This study was conducted using a literature review and qualitative research methods. Participants were selected through a preliminary survey. Data collection was done through semi-structured interviews. The interviewees were individuals who had previously used ChatGPT in their studies. The data from the interviews were analyzed in relation to previous research. It allowed deeper understanding of the interac-tion between students and large language models, as well as the value that was either created or destroyed in the process. The value processes were primarily student-driven, influenced by prior experiences, general knowledge of the technology underlying these applications, and the student’s value drivers. However, the successful integration of resources alone does not guarantee a positive value process. This study supports previous research suggesting that positive and negative value processes occur simultaneously. Ultimately, the outcome is determined by an individual’s subjective perception of value. Tekoäly on muuttanut tapaamme toimia ja elää. Myös koulutus toimialana on ottanut tekoälyn osaksi toimintaansa. Muuttunut teknologian luonne, apuväli-neestä aktiiviseksi toimijaksi, korostaa tarvetta tutkia ihmisen ja tekoälysovel-lusten vuorovaikutusta. Viimeisempien vuosien aikana erityisen suurta kiin-nostusta on herättänyt generatiivista tekoälyä hyödyntävät laajat kielimallit. Aikaisempi tutkimus on havainnut paljon hyötyjä opiskelijoiden käyttäessä laajoja kielimalleja, mutta myös paljon erilaisia haittoja. Arvon yhteisluonnin ja -tuhoamisen näkökulmasta aikaisempaa tutkimusta vuorovaikutuksesta ei ole tehty. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt ihmisen ja robottien väliseen vuoro-vaikutukseen. Koulutuksen kontekstissa tutkimukset ovat aiemmin keskitty-neet yleisesti tekoälyn vaikutuksiin ja robotiikkaan. Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Laadulli-seen tutkimuksen osallistujat valikoitiin ennakkokyselyn kautta ja varsinainen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistuneet olivat aikaisemmin opiskeluissaan ChatGPT:tä hyödyntäneitä henkilöitä. Haas-tatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä teoreettista viitekehystä, joka muo-dostettiin aiemman kirjallisuuden pohjalta. Aineiston analyysin kautta päästiin kiinni syvemmin opiskelijan ja laajan kielimallin vuorovaikutukseen ja siinä syntyneeseen ja tuhoutuneeseen arvoon. Arvoprosessit olivat lähtökohtaisesti hyvin opiskelijajohtoisia. Niihin vaikutti erityisesti opiskelijan aikaisemmat kokemukset laajojen kielimallien käytöstä, yleisesti tietämys sovelluksen hyö-dyntämästä teknologiasta ja opiskelijaa ohjaavat arvon ajurit. Pelkkä resurssien onnistunut integraatio ei kuitenkaan takaa positiivista arvoprosessia. Tämä tutkimus täydentää aikaisemman tutkimuksen tuottamaa ymmärrystä siitä, että positiiviset arvoprosessit tapahtuvat rinnakkain negatiivisten arvoprosessien kanssa. Lopulta tapahtuneen määrittää ihmisen yksilöllinen käsitys arvosta.
first_indexed 2025-04-07T20:00:45Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lumivalo, Juuli", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Nelli", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-07T08:50:38Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-07T08:50:38Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101270", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Artificial intelligence (AI) has transformed the way we operate and live. Also, the education sector has integrated artificial intelligence into its practices. The change in technology\u2019s nature, from passive tool to an active participant em-phasized the importance of studying the interaction between human and AI. In recent years significant interest has been directed towards large language mod-els powered by generative AI. Previous studies have identified numerous ben-efits, but also drawbacks of student engagement with large language models. No previous studies have explored the interaction from the perspective of val-ue co-creation and co-destruction. Instead, research has primarily focused on human-robot interaction. Past research within the context of education has gen-erally studied the effects of AI and robotics. This study was conducted using a literature review and qualitative research methods. Participants were selected through a preliminary survey. Data collection was done through semi-structured interviews. The interviewees were individuals who had previously used ChatGPT in their studies. The data from the interviews were analyzed in relation to previous research. It allowed deeper understanding of the interac-tion between students and large language models, as well as the value that was either created or destroyed in the process. The value processes were primarily student-driven, influenced by prior experiences, general knowledge of the technology underlying these applications, and the student\u2019s value drivers. However, the successful integration of resources alone does not guarantee a positive value process. This study supports previous research suggesting that positive and negative value processes occur simultaneously. Ultimately, the outcome is determined by an individual\u2019s subjective perception of value.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4ly on muuttanut tapaamme toimia ja el\u00e4\u00e4. My\u00f6s koulutus toimialana on ottanut teko\u00e4lyn osaksi toimintaansa. Muuttunut teknologian luonne, apuv\u00e4li-neest\u00e4 aktiiviseksi toimijaksi, korostaa tarvetta tutkia ihmisen ja teko\u00e4lysovel-lusten vuorovaikutusta. Viimeisempien vuosien aikana erityisen suurta kiin-nostusta on her\u00e4tt\u00e4nyt generatiivista teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t laajat kielimallit. Aikaisempi tutkimus on havainnut paljon hy\u00f6tyj\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4 laajoja kielimalleja, mutta my\u00f6s paljon erilaisia haittoja. Arvon yhteisluonnin ja -tuhoamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta aikaisempaa tutkimusta vuorovaikutuksesta ei ole tehty. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt ihmisen ja robottien v\u00e4liseen vuoro-vaikutukseen. Koulutuksen kontekstissa tutkimukset ovat aiemmin keskitty-neet yleisesti teko\u00e4lyn vaikutuksiin ja robotiikkaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tutkimusmenetelm\u00e4n avulla. Laadulli-seen tutkimuksen osallistujat valikoitiin ennakkokyselyn kautta ja varsinainen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistuneet olivat aikaisemmin opiskeluissaan ChatGPT:t\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4neit\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4. Haas-tatteluaineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teoreettista viitekehyst\u00e4, joka muo-dostettiin aiemman kirjallisuuden pohjalta. Aineiston analyysin kautta p\u00e4\u00e4stiin kiinni syvemmin opiskelijan ja laajan kielimallin vuorovaikutukseen ja siin\u00e4 syntyneeseen ja tuhoutuneeseen arvoon. Arvoprosessit olivat l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti hyvin opiskelijajohtoisia. Niihin vaikutti erityisesti opiskelijan aikaisemmat kokemukset laajojen kielimallien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, yleisesti tiet\u00e4mys sovelluksen hy\u00f6-dynt\u00e4m\u00e4st\u00e4 teknologiasta ja opiskelijaa ohjaavat arvon ajurit. Pelkk\u00e4 resurssien onnistunut integraatio ei kuitenkaan takaa positiivista arvoprosessia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aikaisemman tutkimuksen tuottamaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 positiiviset arvoprosessit tapahtuvat rinnakkain negatiivisten arvoprosessien kanssa. Lopulta tapahtuneen m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 ihmisen yksil\u00f6llinen k\u00e4sitys arvosta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-04-07T08:50:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-07T08:50:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "mimetype"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504073102", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "content"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101270
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:55Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Nelli Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
title_full Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
title_fullStr Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
title_full_unstemmed Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
title_short Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
title_sort opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
title_txtP Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504073102
work_keys_str_mv AT pasanennelli opiskelijoidenjalaajojenkielimallienvuorovaikutuksenkauttatapahtuvaarvonyhteisluont