Opiskelijoiden ja laajojen kielimallien vuorovaikutuksen kautta tapahtuva arvon yhteisluonti ja yhteistuhoaminen

Artificial intelligence (AI) has transformed the way we operate and live. Also, the education sector has integrated artificial intelligence into its practices. The change in technology’s nature, from passive tool to an active participant em-phasized the importance of studying the interaction between...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pasanen, Nelli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101270
Description
Summary:Artificial intelligence (AI) has transformed the way we operate and live. Also, the education sector has integrated artificial intelligence into its practices. The change in technology’s nature, from passive tool to an active participant em-phasized the importance of studying the interaction between human and AI. In recent years significant interest has been directed towards large language mod-els powered by generative AI. Previous studies have identified numerous ben-efits, but also drawbacks of student engagement with large language models. No previous studies have explored the interaction from the perspective of val-ue co-creation and co-destruction. Instead, research has primarily focused on human-robot interaction. Past research within the context of education has gen-erally studied the effects of AI and robotics. This study was conducted using a literature review and qualitative research methods. Participants were selected through a preliminary survey. Data collection was done through semi-structured interviews. The interviewees were individuals who had previously used ChatGPT in their studies. The data from the interviews were analyzed in relation to previous research. It allowed deeper understanding of the interac-tion between students and large language models, as well as the value that was either created or destroyed in the process. The value processes were primarily student-driven, influenced by prior experiences, general knowledge of the technology underlying these applications, and the student’s value drivers. However, the successful integration of resources alone does not guarantee a positive value process. This study supports previous research suggesting that positive and negative value processes occur simultaneously. Ultimately, the outcome is determined by an individual’s subjective perception of value. Tekoäly on muuttanut tapaamme toimia ja elää. Myös koulutus toimialana on ottanut tekoälyn osaksi toimintaansa. Muuttunut teknologian luonne, apuväli-neestä aktiiviseksi toimijaksi, korostaa tarvetta tutkia ihmisen ja tekoälysovel-lusten vuorovaikutusta. Viimeisempien vuosien aikana erityisen suurta kiin-nostusta on herättänyt generatiivista tekoälyä hyödyntävät laajat kielimallit. Aikaisempi tutkimus on havainnut paljon hyötyjä opiskelijoiden käyttäessä laajoja kielimalleja, mutta myös paljon erilaisia haittoja. Arvon yhteisluonnin ja -tuhoamisen näkökulmasta aikaisempaa tutkimusta vuorovaikutuksesta ei ole tehty. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt ihmisen ja robottien väliseen vuoro-vaikutukseen. Koulutuksen kontekstissa tutkimukset ovat aiemmin keskitty-neet yleisesti tekoälyn vaikutuksiin ja robotiikkaan. Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Laadulli-seen tutkimuksen osallistujat valikoitiin ennakkokyselyn kautta ja varsinainen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistuneet olivat aikaisemmin opiskeluissaan ChatGPT:tä hyödyntäneitä henkilöitä. Haas-tatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä teoreettista viitekehystä, joka muo-dostettiin aiemman kirjallisuuden pohjalta. Aineiston analyysin kautta päästiin kiinni syvemmin opiskelijan ja laajan kielimallin vuorovaikutukseen ja siinä syntyneeseen ja tuhoutuneeseen arvoon. Arvoprosessit olivat lähtökohtaisesti hyvin opiskelijajohtoisia. Niihin vaikutti erityisesti opiskelijan aikaisemmat kokemukset laajojen kielimallien käytöstä, yleisesti tietämys sovelluksen hyö-dyntämästä teknologiasta ja opiskelijaa ohjaavat arvon ajurit. Pelkkä resurssien onnistunut integraatio ei kuitenkaan takaa positiivista arvoprosessia. Tämä tutkimus täydentää aikaisemman tutkimuksen tuottamaa ymmärrystä siitä, että positiiviset arvoprosessit tapahtuvat rinnakkain negatiivisten arvoprosessien kanssa. Lopulta tapahtuneen määrittää ihmisen yksilöllinen käsitys arvosta.