Yhteenveto: | Yrityksen riskienhallinta on systemaattinen prosessi, jolla pyritään sekä havaitsemaan organisaatiota koskevat uhat, mutta myös mahdollisuudet. Toimiva riskienhallinta tulisi integroida yrityksen toimintaan, ja riskienhallinnassa tulisi huomioida kattavasti liiketoimintaympäristön riskit. Systemaattinen riskienhallinta auttaa yritystä hallitsemaan strategisia, operatiivisia ja taloudellisia riskejä. Nykypäivän dynaaminen ja nopeasti muuttuva liiketoimintaympäristö luo vaatimuksia tiedon tehokkaalle hyödyntämiselle. Liiketoimintatiedon hallinnassa on kyse prosesseista ja menetelmistä, joilla dataa muunnetaan päätöksentekoa tukevaksi tiedoksi. Pk-yrityksiin painottuva kirjallisuus on vähäistä, ja tämän tutkielman tavoitteena on lisätä tietoutta siitä, miten pk-yrityksen riskienhallintaa voidaan tukea liiketoimintatiedon hallinnalla.
Tässä tutkimuksessa toteutettiin tapaustutkimus jossa kohdeorganisaatiota haastattelemalla selvitettiin organisaation nykytila riskienhallinnan ja liiketoimintatiedon hallinnan suhteen. Aineistoa ja kirjallisuutta hyödyntämällä tutkimuksessa kehitettiin ehdotus viitekehyksestä, joka hyödyntää liiketoimintatiedon hallinnan prosessia tukemaan yrityksen riskienhallintaa. Tutkimuksen perusteella kohdeorganisaation haasteina olivat erityisesti systemaattisuuden ja dokumentaation puute. Kirjallisuudesta löytyi tukea sille, että riskienhallinnan prosessin systemaattisuus ja tiedon saatavuus on tärkeää.
|