Summary: | Liikenteenhallinnan alalla yli 10 vuotta kehityksessä ollut ITS-direktiivi on yksi suurimmista älykkään liikenneinfrastruktuurin kehittämisen mahdollistajista Euroopassa. ITS-direktiivi tuo erinäisiä vaatimuksia muun muassa liittyen tosiaikaisiin liikennetietoihin (RTTI), liikenteenturvatietoihin (SRTI), tietoihin turvallisista rekkaparkeista sekä eCall-järjestelmistä. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus tutkia mitä vaatimuksia sääntely esittää RTTI- ja SRTI-tietojen osalta, vaatimusmäärittelyn keinoin. Tutkimuksessa tarkastellaan millaisilla tekniikoilla ja mitä prosesseja hyödyntämällä voidaan lakitekstejä purkaa vaatimuksiksi. Fintraffic Tie on Suomen valtion omistama erityistehtäväyhtiö, joka vastaa tieliikenteenohjauksesta ja -hallinnasta maantieverkostolla. Tieliikenteenohjauksen ja -hallinnan palveluiden tilaajana toimii Väylävirasto. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä monimenetelmällistä tutkimusprosessia, joka noudatteli Peffers ym. (2020) esittämää suunnittelutieteellistä tutkimusprosessi mallia, jossa tiedon hankintaa tehtiin kirjallisuuskatsauksella, haastatteluilla, dokumentaation tarkastelulla ja havainnoimalla. Tutkimuksen artefaktina luotiin sääntelyn noudattamiseen tähtäävä vaatimusmäärittelyprosessimalli, jota hyödynnettiin Fintraffic Tien organisaatiossa luoden sääntelyyn pohjautuvia tavoitemalleja (eng. Goal model) sekä käsitemalleja, joiden tarkoituksena on esittää Fintraffic Tielle sääntelyssä esiintyvät käsitteet ja niiden liittymät toisiinsa, liittyen RTTI- ja SRTI-tietoihin. Tutkimuksessa esitetyn prosessimallin avulla Fintraffic Tie sai arvokasta tietoa liittyen sääntelyn noudattamiseen sekä niihin liittyviin käsitteisiin. Tutkimuksen lopputulemat ovat ensisijaisesti toteutettu Fintraffic Tien tarpeita varten sääntelyn noudattamiseksi, mutta tutkimuksen lopputulemat ja artefaktit ovat toimijoiden, joiden tulee kartoittaa sääntelyn noudattamista, hyödynnettävissä.
|