Summary: | Tutkimus tarkastelee kollektiivisen asiantuntijuuden muodostumista systeemisen lastensuojelumallin tiimirakenteessa. Tutkimus hakee vastausta siihen, millaisia käsityksiä systeemisten tiimien jäsenillä on kollektiivisesta asiantuntijuudesta sekä siihen, miten tiimirakenne tukee kollektiivisen asiantuntijuuden muodostumista. Tutkimus on laadullinen ja se noudattaa fenomenografista lähestymistapaa, jossa kiinnostuksen kohteena on tutkittavien käsitykset tutkittavasta ilmiöstä. Fenomenografinen lähestymistapa on ohjannut tutkimuksen vaiheita aineistonkeruusta analyysivaiheen kautta tulosten esittämiseen.
Aineisto on kerätty haastattelemalla yhden hyvinvointialueen lastensuojelun avohuollon kolmea systeemistä tiimiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti käyttämällä neljävaiheista fenomenografista analyysiä. Tulokset osoittavat toimivan systeemisen tiimirakenteen olevan tärkeä perusta kollektiivisen asiantuntijuuden muodostumisessa. Tiimirakenteeseen sisältyvät systeemisen lastensuojelun toimintamallin rakenne ja pysyvällä kokoonpanolla toimiva tiimi tuovat kollektiivisen asiantuntijuuden muodostumiseen lisätukea. Tutkimustulosten mukaan kollektiivinen asiantuntijuus rakentuu systeemisessä tiimissä jaetun ymmärryksen ja yhteisen tiedonmuodostuksen kautta tuottaen lastensuojelun avohuollon työhön turvallisuuden tunnetta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta hyvin juurtuneen tiimirakenteen mahdollistavan jaetun ymmärryksen ja yhteisen tiedonmuodostuksen rakentumisen tuottaen näiden kautta kollektiivista asiantuntijuutta. Ilman arjen työhön juurtunutta tiimirakennetta, muodostumisen voidaan katsoa olevan sattumanvaraista, eikä se tuota täysipainoista kollektiivista asiantuntijuutta.
|