Sosiaalinen turvallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalista turvallisuutta varhaiskasvatuksessa. Sosiaalinen turvallisuus muodostuu sosiaalisesti turvallisessa oppimisympäristössä, myönteisessä vuorovaikutuksessa sekä osallisuuden kokemuksissa. Sosiaalinen turvallisuus on merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaiselle hyv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mattila, Mira, Jansson, Krista
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101264
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalista turvallisuutta varhaiskasvatuksessa. Sosiaalinen turvallisuus muodostuu sosiaalisesti turvallisessa oppimisympäristössä, myönteisessä vuorovaikutuksessa sekä osallisuuden kokemuksissa. Sosiaalinen turvallisuus on merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten sosiaalista turvallisuutta kuvataan eri kokoisten kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla ja aineistoksi valikoitui 10 kunnan paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineistosta analysoitiin ajatuskokonaisuudet, jotka kuvasivat sosiaalista turvallisuutta. Tutkimus osoitti, että kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sosiaalista turvallisuutta kuvattiin monin ilmauksin. Sosiaalisen turvallisuuden kuvauksiin liitettiin sosiaalisesti turvallinen oppimisympäristö, turvallisuuden tunteen kokeminen ja henkilöstön vastuu sosiaalisesta turvallisuudesta. Sosiaalisesti turvallisen ympäristön kuvattiin tukevan lapsen osallisuutta sekä vuorovaikutusta. Johtopäätökset osoittavat, että sosiaalinen turvallisuus on vahvasti yhteydessä muihin henkisen turvallisuuden käsitteisiin, kuten psyykkiseen ja pedagogiseen turvallisuuteen. Sosiaalisen turvallisuuden tutkimus varhaiskasvatuksen kontekstissa toisi lisää ymmärrystä käsitteen merkityksestä pienen lapsen hyvinvoinnille.