Summary: | Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalista turvallisuutta varhaiskasvatuksessa. Sosiaalinen turvallisuus muodostuu sosiaalisesti turvallisessa oppimisympäristössä, myönteisessä vuorovaikutuksessa sekä osallisuuden kokemuksissa. Sosiaalinen turvallisuus on merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten sosiaalista turvallisuutta kuvataan eri kokoisten kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla ja aineistoksi valikoitui 10 kunnan paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineistosta analysoitiin ajatuskokonaisuudet, jotka kuvasivat sosiaalista turvallisuutta. Tutkimus osoitti, että kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sosiaalista turvallisuutta kuvattiin monin ilmauksin. Sosiaalisen turvallisuuden kuvauksiin liitettiin sosiaalisesti turvallinen oppimisympäristö, turvallisuuden tunteen kokeminen ja henkilöstön vastuu sosiaalisesta turvallisuudesta. Sosiaalisesti turvallisen ympäristön kuvattiin tukevan lapsen osallisuutta sekä vuorovaikutusta. Johtopäätökset osoittavat, että sosiaalinen turvallisuus on vahvasti yhteydessä muihin henkisen turvallisuuden käsitteisiin, kuten psyykkiseen ja pedagogiseen turvallisuuteen. Sosiaalisen turvallisuuden tutkimus varhaiskasvatuksen kontekstissa toisi lisää ymmärrystä käsitteen merkityksestä pienen lapsen hyvinvoinnille.
|