Leikki ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli lasten leikissä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tutkimuksessa tarkasteltiin leikkiä ja varhaiskasvatuksen henkilöstön roolia lasten leikissä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimusaineistona 8 kunnan paikalliset lisäykset varhaiskasvatussuunnitelmiin. Tutkimuksemme on laadullinen ja sitä lähestytään konstruktionistisella näkökulmall...
Päätekijät: | , |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Kandityö |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2025
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101263 |
Yhteenveto: | Tutkimuksessa tarkasteltiin leikkiä ja varhaiskasvatuksen henkilöstön roolia lasten leikissä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimusaineistona 8 kunnan paikalliset lisäykset varhaiskasvatussuunnitelmiin. Tutkimuksemme on laadullinen ja sitä lähestytään konstruktionistisella näkökulmalla. Aineiston analyysimenetelmänä aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimus osoitti, että leikki on tärkeä asia lapselle. Leikin kautta lapsi oppii asioita ja se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen. Tutkimuksesta nousi esille henkilöstön roolin merkitys leikissä lapsen tukena, ohjaajana ja kanssaleikkijänä. Tutkimuksessa tuli esille myös vasun mukaisen pedagogisen toiminnan merkitys leikissä.
|
---|