Leikki ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli lasten leikissä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin leikkiä ja varhaiskasvatuksen henkilöstön roolia lasten leikissä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimusaineistona 8 kunnan paikalliset lisäykset varhaiskasvatussuunnitelmiin. Tutkimuksemme on laadullinen ja sitä lähestytään konstruktionistisella näkökulmall...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Alanko, Anna-Kaisa, Nikulainen, Suvi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101263
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkasteltiin leikkiä ja varhaiskasvatuksen henkilöstön roolia lasten leikissä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimusaineistona 8 kunnan paikalliset lisäykset varhaiskasvatussuunnitelmiin. Tutkimuksemme on laadullinen ja sitä lähestytään konstruktionistisella näkökulmalla. Aineiston analyysimenetelmänä aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimus osoitti, että leikki on tärkeä asia lapselle. Leikin kautta lapsi oppii asioita ja se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen. Tutkimuksesta nousi esille henkilöstön roolin merkitys leikissä lapsen tukena, ohjaajana ja kanssaleikkijänä. Tutkimuksessa tuli esille myös vasun mukaisen pedagogisen toiminnan merkitys leikissä.