Musikaalisuuden kehittäminen alakoulun musiikintunneilla

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sitä, mitä musikaalisuus tarkoittaa ja miten sitä voisi kehittää alakoulun musiikintunneilla. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jolloin aineistona käytettiin aiheesta löytyvää aiempaa tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuksessa käsitelti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: From, Siiri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101244
Description
Summary:Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sitä, mitä musikaalisuus tarkoittaa ja miten sitä voisi kehittää alakoulun musiikintunneilla. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jolloin aineistona käytettiin aiheesta löytyvää aiempaa tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuksessa käsiteltiin musikaalisuuden määritelmää ja sen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, joita peilattiin musiikin perusopeuksen opetussuunnitelman perusteisiin alakoulun näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että musikaalisuus on perimän ja ympäristön muodostama monimuotoinen kokonaisuus, johon liittyy monia musiikin havaitsemiseen ja tulkitsemiseen liittyviä kykyjä. Musikaalisuutta voidaan kehittää musiikinopetuksessa esimerkiksi kehollisuuden, ilmaisun, improvisoinnin, luovuuden ja yhteismusisoinnin avulla. Tutkimustulosten perusteella musikaalisuus ei ole harvinainen, vaikeasti saavutettava kyky, vaan sen voidaan ajatella esiintyvän kaikilla ihmisillä, ellei toisin ole syytä olettaa. Tutkimus tukee käsitystä, että musikaalisuutta voidaan kehittää monipuolisen ja osallistavan pedagogiikan avulla, mikä voi vaikuttaa oppilaiden ja opettajien käsityksiin musikaalisuudesta ja sen kehittämisestä.