Yhteenveto: | Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin musiikkiluokkatoiminnan mahdollisuuksia tukea oppilaan osallisuuden kokemusta, sekä musiikkiluokan opettajan roolia osallisuuden rakentajana. Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osallisuuden kokemuksen ja yhdessä tekemisen merkitystä yksilökeskeisyyttä korostavassa ajassa. Tutkielmalla pyrittiin myös nostamaan osallisuuden näkökulmaa musiikkiluokista käytyyn yhteiskunnalliseen keskusteluun. Musiikillinen yhdessä tekeminen ihmisen perustarpeiden eli kuulumisen ja osallisuuden kokemusten mahdollistajana osoittautui perustelemaan myös laajemmin musiikkikasvatuksen merkityksellistä roolia peruskouluarjessa.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa johtopäätökset tehdään aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden pohjalta. Osallisuuden käsitteen viitekehykseksi valikoitui Raivion ja Karjalaisen (2013) osallisuuden osatekijöiden malli, johon tutkimusaiheen ilmiöitä peilattiin. Musiikkiluokkatoiminnan avaamiseen käytettiin pääasiallisesti musiikkiluokkalaisten kokemuksia selvittäneitä tutkimuksia, sekä yhteismusisoinnin vuorovaikutuksellisuutta ja osallisuutta käsitteleviä tutkimuksia.
Tutkielma osoitti musiikkiluokkalaisen osallisuuden kokemuksen rakentuvan yhteisistä musiikillisista projekteista, sekä yhteismusisoinnista. Musiikkiluokan opettajan rooli muodostui merkittäväksi tekijäksi erityisesti oppilaan toimijuuden ja luokkahengen rakentajan näkökulmasta. Musiikin monipuolinen rooli musiikkiluokkalaisten arjessa antaa oppilaille laaja-alaisesti mahdollisuuksia kokea yhteenkuuluvuutta ja toimijuutta, joiden toteutumista edesauttavat luokan turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa tarjotaan vaikutusmahdollisuuksia.
|