Musiikkiluokkatoiminta oppilaan osallisuutta tukemassa

Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin musiikkiluokkatoiminnan mahdollisuuksia tukea oppilaan osallisuuden kokemusta, sekä musiikkiluokan opettajan roolia osallisuuden rakentajana. Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osallisuuden kokemuksen ja yhdessä tekemisen merkitystä yksilökeskeisyyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Järvinen, Sanni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101170
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin musiikkiluokkatoiminnan mahdollisuuksia tukea oppilaan osallisuuden kokemusta, sekä musiikkiluokan opettajan roolia osallisuuden rakentajana. Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osallisuuden kokemuksen ja yhdessä tekemisen merkitystä yksilökeskeisyyttä korostavassa ajassa. Tutkielmalla pyrittiin myös nostamaan osallisuuden näkökulmaa musiikkiluokista käytyyn yhteiskunnalliseen keskusteluun. Musiikillinen yhdessä tekeminen ihmisen perustarpeiden eli kuulumisen ja osallisuuden kokemusten mahdollistajana osoittautui perustelemaan myös laajemmin musiikkikasvatuksen merkityksellistä roolia peruskouluarjessa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa johtopäätökset tehdään aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden pohjalta. Osallisuuden käsitteen viitekehykseksi valikoitui Raivion ja Karjalaisen (2013) osallisuuden osatekijöiden malli, johon tutkimusaiheen ilmiöitä peilattiin. Musiikkiluokkatoiminnan avaamiseen käytettiin pääasiallisesti musiikkiluokkalaisten kokemuksia selvittäneitä tutkimuksia, sekä yhteismusisoinnin vuorovaikutuksellisuutta ja osallisuutta käsitteleviä tutkimuksia. Tutkielma osoitti musiikkiluokkalaisen osallisuuden kokemuksen rakentuvan yhteisistä musiikillisista projekteista, sekä yhteismusisoinnista. Musiikkiluokan opettajan rooli muodostui merkittäväksi tekijäksi erityisesti oppilaan toimijuuden ja luokkahengen rakentajan näkökulmasta. Musiikin monipuolinen rooli musiikkiluokkalaisten arjessa antaa oppilaille laaja-alaisesti mahdollisuuksia kokea yhteenkuuluvuutta ja toimijuutta, joiden toteutumista edesauttavat luokan turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa tarjotaan vaikutusmahdollisuuksia.