Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset

Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvataan eri kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tutkitaan, minkälaisia pedagogisia menetelmiä niihin on kirjattuna eri kieli- ja kulttuuritaus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakkarainen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101132
_version_ 1828193195207426048
author Hakkarainen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvataan eri kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tutkitaan, minkälaisia pedagogisia menetelmiä niihin on kirjattuna eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja osallisuuteen liittyen. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Satunnaisotannan avulla tutkimukseen osallistui yhdestä maakunnasta viisi kuntaa, joiden paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat oli päivitetty vuosien 2022–2023 aikana. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat kerättiin kuntien omilta internet sivuilta ja niistä poimittiin eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvaavia lauseita. Paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien tulisi heijastaa varhaiskasvatuksen aluekohtaisia päämääriä ja ohjata niiden toteuttamista. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että kuntien välillä on eroja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja osallisuuteen liittyvissä kirjauksissa. Tutkimuksen tulokset on jaoteltu ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen kasvatustoimintaan, huoltajien aktiiviseen osallisuuteen, kaikkien tasavertaiseen kohteluun sekä moninaisuuden kunnioittamiseen ja arvostamiseen. Toisen tutkimuskysymyksen osalta tulokset jakautuvat pedagogisiin menetelmiin sekä kieli- ja kulttuuritietoiseen kasvatukseen. Tutkimus muodostaa kuvan tutkimuskuntien tämänhetkisistä rakenteista, joita toteuttamalla on mahdollista vahvistaa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua sekä aktiivista osallisuutta.
first_indexed 2025-03-31T20:00:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-31T05:49:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-31T05:49:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101132", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten \ntasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvataan eri kuntien paikallisissa \nvarhaiskasvatussuunnitelmissa. Lis\u00e4ksi tutkitaan, mink\u00e4laisia pedagogisia menetelmi\u00e4 niihin on kirjattuna eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja osallisuuteen liittyen.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa on laadullinen tutkimus ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Satunnaisotannan avulla \ntutkimukseen osallistui yhdest\u00e4 maakunnasta viisi kuntaa, joiden paikalliset \nvarhaiskasvatussuunnitelmat oli p\u00e4ivitetty vuosien 2022\u20132023 aikana. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat ker\u00e4ttiin kuntien omilta internet sivuilta ja \nniist\u00e4 poimittiin eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvaavia lauseita. \nPaikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien tulisi heijastaa varhaiskasvatuksen aluekohtaisia p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ri\u00e4 ja ohjata niiden toteuttamista. Tutkimus kuitenkin osoittaa, ett\u00e4 kuntien v\u00e4lill\u00e4 on eroja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten \ntasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja osallisuuteen liittyviss\u00e4 kirjauksissa. Tutkimuksen tulokset on jaoteltu ensimm\u00e4isen tutkimuskysymyksen osalta suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen kasvatustoimintaan, huoltajien aktiiviseen osallisuuteen, kaikkien tasavertaiseen kohteluun sek\u00e4 moninaisuuden kunnioittamiseen ja arvostamiseen. Toisen tutkimuskysymyksen osalta tulokset jakautuvat \npedagogisiin menetelmiin sek\u00e4 kieli- ja kulttuuritietoiseen kasvatukseen. Tutkimus muodostaa kuvan tutkimuskuntien t\u00e4m\u00e4nhetkisist\u00e4 rakenteista, joita toteuttamalla on mahdollista vahvistaa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten \ntasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua sek\u00e4 aktiivista osallisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-03-31T05:49:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-31T05:49:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : n\u00e4k\u00f6kulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503312953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101132
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc0ccfe6-b047-4bae-bf92-6a85cff493b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202503312953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Elina Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset inklusiivisuus eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus yhdenvertaisuus tasa-arvo monikulttuurisuus osallisuus inkluusio
title Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset
title_full Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset
title_fullStr Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset
title_full_unstemmed Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset
title_short Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
title_sort tasa arvo yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa näkökulmana eri kieli ja kulttuuritaustaiset lapset
title_sub näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset
title_txtP Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja osallisuus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa : näkökulmana eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset
topic inklusiivisuus eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus yhdenvertaisuus tasa-arvo monikulttuurisuus osallisuus inkluusio
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset inklusiivisuus inkluusio monikulttuurisuus osallisuus tasa-arvo varhaiskasvatus yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101132 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503312953
work_keys_str_mv AT hakkarainenelina tasaarvoyhdenvertaisuusjaosallisuuspaikallisissavarhaiskasvatussuunnitelmissanä