Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten
tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvataan eri kuntien paikallisissa
varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tutkitaan, minkälaisia pedagogisia menetelmiä niihin on kirjattuna eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja osallisuuteen liittyen.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Satunnaisotannan avulla
tutkimukseen osallistui yhdestä maakunnasta viisi kuntaa, joiden paikalliset
varhaiskasvatussuunnitelmat oli päivitetty vuosien 2022–2023 aikana. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat kerättiin kuntien omilta internet sivuilta ja
niistä poimittiin eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kuvaavia lauseita.
Paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien tulisi heijastaa varhaiskasvatuksen aluekohtaisia päämääriä ja ohjata niiden toteuttamista. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että kuntien välillä on eroja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten
tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja osallisuuteen liittyvissä kirjauksissa. Tutkimuksen tulokset on jaoteltu ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen kasvatustoimintaan, huoltajien aktiiviseen osallisuuteen, kaikkien tasavertaiseen kohteluun sekä moninaisuuden kunnioittamiseen ja arvostamiseen. Toisen tutkimuskysymyksen osalta tulokset jakautuvat
pedagogisiin menetelmiin sekä kieli- ja kulttuuritietoiseen kasvatukseen. Tutkimus muodostaa kuvan tutkimuskuntien tämänhetkisistä rakenteista, joita toteuttamalla on mahdollista vahvistaa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten
tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua sekä aktiivista osallisuutta.
|