Opettajien kokemuksia TCM-ryhmänhallintamenetelmästä resilienssinsä edistäjänä
Teacher Classroom Management (TCM) - ryhmänhallintamenetelmä on kohdennettu kasvatus- ja opetusalan henkilöstölle ja sen tarkoituksena on tukea opettajia lasten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielmassamme tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia TCM-menetelmän käytöstä...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Other Authors: | , , , , |
| Format: | Master's thesis |
| Language: | fin |
| Published: |
2025
|
| Subjects: | |
| Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101094 |
| Summary: | Teacher Classroom Management (TCM) - ryhmänhallintamenetelmä on kohdennettu kasvatus- ja opetusalan henkilöstölle ja sen tarkoituksena on tukea opettajia
lasten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielmassamme tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia TCM-menetelmän käytöstä heidän resilienssinsä edistäjänä.
Tutkielman aineisto koostuu alakoulun luokanopettajien (N=12) ja erityisopettajien (N=4) fokusryhmähaastattelusta, joka saatiin Maunulan ym. (2023)
TCM-menetelmään pohjautuvasta pilottitutkimuksesta. Saamamme valmis aineisto on vuosilta 2021–2022. Analysoimme valmiiksi litteroidun aineiston kvalitatiivisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkielmamme lähtökohtana on fenomenologis-hermeneuttinen tieteenfilosofia.
Tutkielmamme tulosten mukaan opettajat kokevat TCM-menetelmän vahvistavan heidän resilienssiänsä. Tämä ilmenee tutkimustuloksissamme opettajien ammatillisen osaamisen kehittymisenä sekä koulun toimintakulttuurin tukena TCM-menetelmää käyttävien opettajien keskuudessa.
|
|---|