Mistä syntyy grooven kokemus yhteismusisoinnin aikana? muusikoiden kokemuksia yhteisöllisestä groovesta

Groove on monitahoinen ja universaali ilmiö, jossa yhdistyvät musiikin rytmisyys, kehollinen kokemus sekä sosiaaliset ja kulttuuriset vaikutteet. Groovea on tutkittu paljon näistä suuntauksista käsin, mutta tutkimukset painottuvat paljon kuulijan kokemukseen. Soittajan näkökulmasta katsottuna groove...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rasanen, Olli-Pekka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100837
Description
Summary:Groove on monitahoinen ja universaali ilmiö, jossa yhdistyvät musiikin rytmisyys, kehollinen kokemus sekä sosiaaliset ja kulttuuriset vaikutteet. Groovea on tutkittu paljon näistä suuntauksista käsin, mutta tutkimukset painottuvat paljon kuulijan kokemukseen. Soittajan näkökulmasta katsottuna groovea ja sen yhteisöllistä luonnetta on tutkittu huomattavasti vähemmän ja lisätutkimusta tarvitaan. Tutkin maisterintutkielmassani muusikoiden kokemuksia yhteisöllisestä groovesta yhteismusisoinnin aikana ja pyrin sitä kautta selvittämään yhteisölliseen grooveen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitin miten erilaiset musiikkigenret vaikuttavat yhteisöllisen grooven kokemukseen. Tutkimukseen osallistui kaksi yhtyettä; Slack Bird ja Rock Siltanen Group. Tutkimukseen osallistuneista kuudesta muusikosta kaikki ovat työskennelleet ammattimaisesti musiikin parissa jo pidempään ja ovat arvostettuja tekijöitä omalla sarallaan. Tutkimusaineisto koostui yhtyeiden ryhmähaastatteluista sekä yhtyeiden live-esiintymisten pohjalta tehdyistä groovearvioista. Kuvasin molemmilta yhtyeiltä live-esiintymisen ja videoihin koodattiin ”groovemittari”, joka mahdollisti jatkuvan grooven arvioimisen kappaleen edetessä. Groovearviot toteutettiin ennen ryhmähaastattelua ja tavoitteena oli a) kerätä tietoa muusikoiden kokemasta groovesta kappaleen aikana ja b) palauttaa mieleen yhtyeen taltioitu live-esiintyminen, jotta muusikot voisivat kuvailla koke- musta mahdollisimman tarkasti. Groovearvion tekeminen toimi siis myös elisitointina ryhmähaastattelulle, toistamalla muusikoille jo koetun kokemuksen ja auttamalla heitä tiedostamaan ja kuvaamaan kokemuksensa yksityiskohtia. Ryhmähaastattelut olivat luonteeltaan puolistrukturoituja ja litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisesti. Tulokset osoittavat, että muusikot olivat tietoisia yhteisöllisen grooven moninaisuudesta. He kaipasivat yhteisölliseltä groovelta omaleimaisuutta ja vaaran tunnetta, mikä pitää yllä soittajan mielenkiintoa ja tekee musiikista merkityksellistä myös soittajalle itselleen. Muusikot liittivät yhteisölliseen grooveen vaikuttaviksi tekijöiksi musiikilliset ja psykologiset elementit sekä soittajan hetkessä tekemät valinnat. Parhaimmillaan muusikot kokivat yhteisöllisen grooven hyvin voimakkaana kehollisena kokemuksena, joka vie soittajaa mukanaan kuin itsestään.