Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift

The purpose of this master's thesis was to investigate how the mixed reality sports app Zwift supports the quality and motivation of training in triathlon. The aim of the study was to understand how the overall user experience of the application and its offered features, such as real-time data,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Granqvist, Niklas
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100767
_version_ 1833407613351493632
author Granqvist, Niklas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Granqvist, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Granqvist, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Granqvist, Niklas
datasource_str_mv jyx
description The purpose of this master's thesis was to investigate how the mixed reality sports app Zwift supports the quality and motivation of training in triathlon. The aim of the study was to understand how the overall user experience of the application and its offered features, such as real-time data, gamification, and social interaction, affect users' experiences and training. Additionally, the study examined how users' individual needs, backgrounds, and experiences are reflected in the use of the application. The theoretical part of the study was conducted as a literature review, addressing augmented reality sports applications and self-determination theory. Data collection was conducted using qualitative methods, with a target group of 12 active Zwift users. The interviews were conducted using semi-structured thematic interviews, focusing on areas that were essential for the research. The data analysis was based on a theory-driven approach, with self-determination theory serving as the framework. The results showed that the Zwift app particularly supports users' autonomy by offering a wide range of exercise options and customization possibilities. The sense of competence was reinforced through real-time data and goal achievement, while the sense of relatedness was supported by group rides and virtual competitions. The role of gamification as a feature of the application also emerged as a significant factor in supporting motivation. The role of the physical environment and technological challenges also emerged as significant factors in terms of the application's user experience. In the conclusions, the study emphasizes how Zwift can serve as an effective tool when its features support users' psychological basic needs. The key features of the application are its versatile functionalities and personalization for users' individual needs. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka yhdistetyn todellisuuden urheilusovellus Zwift tukee harjoittelun laatua ja motivaatiota triathlon harjoittelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten sovelluksen yleinen käyttökokemus ja sen tarjoamat ominaisuudet, kuten reaaliaikainen data, pelillistäminen ja sosiaalinen vuorovaikutus, vaikuttavat käyttäjien kokemuksiin ja harjoitteluun. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten käyttäjien yksilölliset tarpeet, taustat ja kokemukset heijastuvat sovelluksen käytössä. Tutkimuksen teoreettinen osuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jos-sa käsiteltiin yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksia, sekä itseohjautuvuusteoriaa. Aineiston keruu tehtiin käyttäen laadullisia menetelmiä, kohde-ryhmänä 12 aktiivista Zwiftin käyttäjää. Haastattelut tehtiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa keskityttiin tutkimuksen kannalta oleellisiin aihe alueisiin. Aineiston analyysi perustui teorialähtöiseen lähestymistapaan, jossa itseohjautuvuusteoria toimi viitekehyksenä. Tulokset osoittivat, että Zwift-sovellus tukee erityisesti käyttäjien omaehtoisuutta tarjoamalla laajan valikoiman harjoitusvaihtoehtoja ja räätälöintimahdollisuuksia. Kyvykkyyden tunne vahvistui reaaliaikaisen data ja tavoitteiden saavuttamisen kautta, kun taas yhteenkuuluvuuden tunnetta tukivat ryhmäajot ja virtuaaliset kilpailut. Myös pelillistämisen rooli sovelluksen ominaisuutena nousi merkittävään asemaan motivaation tukemiseksi. Fyysisen ympäristön ja teknologisten haasteiden rooli nousi myös merkitseviksi tekijöiksi sovelluksen käyttökokemuksen osalta. Johtopäätöksissä tutkimus korostaa, kuinka Zwift voi toimia tehokkaana työkaluna, kun sen ominaisuudet tukevat käyttäjien psykologisia perustarpeita. Sovelluksen avain ominaisuuksia ovat sen monipuoliset ominaisuudet ja personointi käyttäjien yksilöllisiä tarpeita varten.
first_indexed 2025-03-18T21:00:28Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Granqvist, Niklas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-18T12:10:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-18T12:10:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master's thesis was to investigate how the mixed reality sports app Zwift supports the quality and motivation of training in triathlon. The aim of the study was to understand how the overall user experience of the application and its offered features, such as real-time data, gamification, and social interaction, affect users' experiences and training. Additionally, the study examined how users' individual needs, backgrounds, and experiences are reflected in the use of the application.\nThe theoretical part of the study was conducted as a literature review, addressing augmented reality sports applications and self-determination theory. Data collection was conducted using qualitative methods, with a target group of 12 active Zwift users. The interviews were conducted using semi-structured thematic interviews, focusing on areas that were essential for the research. The data analysis was based on a theory-driven approach, with self-determination theory serving as the framework.\nThe results showed that the Zwift app particularly supports users' autonomy by offering a wide range of exercise options and customization possibilities. The sense of competence was reinforced through real-time data and goal achievement, while the sense of relatedness was supported by group rides and virtual competitions. The role of gamification as a feature of the application also emerged as a significant factor in supporting motivation. The role of the physical environment and technological challenges also emerged as significant factors in terms of the application's user experience.\nIn the conclusions, the study emphasizes how Zwift can serve as an effective tool when its features support users' psychological basic needs. The key features of the application are its versatile functionalities and personalization for users' individual needs.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yhdistetyn todellisuuden urheilusovellus Zwift tukee harjoittelun laatua ja motivaatiota triathlon harjoittelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten sovelluksen yleinen k\u00e4ytt\u00f6kokemus ja sen tarjoamat ominaisuudet, kuten reaaliaikainen data, pelillist\u00e4minen ja sosiaalinen vuorovaikutus, vaikuttavat k\u00e4ytt\u00e4jien kokemuksiin ja harjoitteluun. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, miten k\u00e4ytt\u00e4jien yksil\u00f6lliset tarpeet, taustat ja kokemukset heijastuvat sovelluksen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\nTutkimuksen teoreettinen osuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jos-sa k\u00e4siteltiin yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksia, sek\u00e4 itseohjautuvuusteoriaa. Aineiston keruu tehtiin k\u00e4ytt\u00e4en laadullisia menetelmi\u00e4, kohde-ryhm\u00e4n\u00e4 12 aktiivista Zwiftin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Haastattelut tehtiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa keskityttiin tutkimuksen kannalta oleellisiin aihe alueisiin. Aineiston analyysi perustui teorial\u00e4ht\u00f6iseen l\u00e4hestymistapaan, jossa itseohjautuvuusteoria toimi viitekehyksen\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 Zwift-sovellus tukee erityisesti k\u00e4ytt\u00e4jien omaehtoisuutta tarjoamalla laajan valikoiman harjoitusvaihtoehtoja ja r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6intimahdollisuuksia. Kyvykkyyden tunne vahvistui reaaliaikaisen data ja tavoitteiden saavuttamisen kautta, kun taas yhteenkuuluvuuden tunnetta tukivat ryhm\u00e4ajot ja virtuaaliset kilpailut. My\u00f6s pelillist\u00e4misen rooli sovelluksen ominaisuutena nousi merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n asemaan motivaation tukemiseksi. Fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n ja teknologisten haasteiden rooli nousi my\u00f6s merkitseviksi tekij\u00f6iksi sovelluksen k\u00e4ytt\u00f6kokemuksen osalta.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 tutkimus korostaa, kuinka Zwift voi toimia tehokkaana ty\u00f6kaluna, kun sen ominaisuudet tukevat k\u00e4ytt\u00e4jien psykologisia perustarpeita. Sovelluksen avain ominaisuuksia ovat sen monipuoliset ominaisuudet ja personointi k\u00e4ytt\u00e4jien yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-03-18T12:10:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-18T12:10:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503182584", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100767
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:58Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Granqvist, Niklas Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift
title_full Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift
title_fullStr Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift
title_full_unstemmed Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift
title_short Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift
title_sort miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon zwift
title_txtP Miten yhdistetyn todellisuuden urheilusovelluksella voidaan vaikuttaa harjoittelun laatuun ja motivaatioon - Zwift
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100767 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503182584
work_keys_str_mv AT granqvistniklas mitenyhdistetyntodellisuudenurheilusovelluksellavoidaanvaikuttaaharjoittelunlaat