The role of education and work life in the professional development of language teachers

Opettajan ammatti on jatkuvassa muutoksessa ympäröivän yhteiskunnan kehityksen myötä. Lisäksi kielitaidon merkitys kasvaa globalisoituvassa maailmassa ja kielenopetuksen rooli korostuu. Opettajan työtehtävät eivät enää rajoitu luokkahuoneen sisälle ja uudenlaista ammattitaitoa vaaditaan koko ajan (A...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100756
_version_ 1835219121840586752
author Salo, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Opettajan ammatti on jatkuvassa muutoksessa ympäröivän yhteiskunnan kehityksen myötä. Lisäksi kielitaidon merkitys kasvaa globalisoituvassa maailmassa ja kielenopetuksen rooli korostuu. Opettajan työtehtävät eivät enää rajoitu luokkahuoneen sisälle ja uudenlaista ammattitaitoa vaaditaan koko ajan (Aho 2011). Näin ollen aineenhallinta ei enää riitä täyttämään ”hyvän opettajan” määritelmää (Tileston 2003). Ammattitaitoa vaaditaan esimerkiksi luokkahuoneen, koulun, yhteiskunnan ja ammatillisen kehittymisen tasoilla (Bendtsen 2016). Täten opettajan koulutuksen merkitys ja sen kyky kouluttaa osaavia koulutusalan ammattilaisia korostuu. Aiempi tutkimus kuitenkin osoittaa, että opettajan koulutuksessa on puutteita (Ruohotie-Lyhty 2012; Martin & Pennanen 2015). Lisäksi sen uudistaminen on hidasta, eikä näyttöä sen kehittämiseksi ole riittävästi (Kansanen 2011). Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, millaiset valmiudet koulutus tarjoaa kielten opettajan työhön ja mikä on työelämän rooli opettajan ammatillisessa kehittymisessä. Lisäksi tutkimus tarkastelee mahdollisia eroja eri koulutustaustan ja työkokemuksen omaavien opettajien välillä ja esittää ideoita koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 57 kielten aineenopettajaa ja kielten opetuksesta vastuussa olevaa luokanopettajaa. Laadulliset tulokset analysoitiin temaattisesti ja määrälliset tulokset SPSS:n avulla. Tulokset osoittavat, että koulutus antaa hyvät valmiudet etenkin teoreettisesti, mutta puutteita esiintyy käytännön saralla. Vaikka harjoittelua ja pedagogisia opintoja pidetään hyödyllisinä, niiden määrä nähdään riittämättömänä. Näin ollen suuri osa taidoista opitaan vasta työelämässä. Esimerkiksi erityispedagogiikkaa, luokanvalvojan tehtäviä tai yhteistyötä eri tahojen välillä ei tyypillisesti käsitellä opinnoissa. Näin ollen käytännön sisältöjen ja harjoittelun lisäämistä ehdotettiin koulutuksen kehittämiseksi. Lisäksi aineenopettajat korostivat didaktiikan näkökulmaa omissa opinnoissaan, kun taas luokanopettajat kieliopintojen sisällyttämistä omaan koulutukseensa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää etenkin opettajan koulutuksen kehittämiseen, jotta se antaisi paremmat valmiudet ammatin vaatimuksiin käytännössä. Jatkotutkimusta tulisi toteuttaa esimerkiksi tarkempien kehitysideoiden kartoittamiseksi opettajaopiskelijoiden näkökulmasta, sekä perehdytyksen kehittämiseksi opettajan uran alkuvaiheen tukemiseksi.
first_indexed 2025-03-18T21:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-18T06:07:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-18T06:07:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan ammatti on jatkuvassa muutoksessa ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n yhteiskunnan kehityksen my\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi kielitaidon merkitys kasvaa globalisoituvassa maailmassa ja kielenopetuksen rooli korostuu. Opettajan ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 rajoitu luokkahuoneen sis\u00e4lle ja uudenlaista ammattitaitoa vaaditaan koko ajan (Aho 2011). N\u00e4in ollen aineenhallinta ei en\u00e4\u00e4 riit\u00e4 t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n \u201dhyv\u00e4n opettajan\u201d m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 (Tileston 2003). Ammattitaitoa vaaditaan esimerkiksi luokkahuoneen, koulun, yhteiskunnan ja ammatillisen kehittymisen tasoilla (Bendtsen 2016). T\u00e4ten opettajan koulutuksen merkitys ja sen kyky kouluttaa osaavia koulutusalan ammattilaisia korostuu. \n \nAiempi tutkimus kuitenkin osoittaa, ett\u00e4 opettajan koulutuksessa on puutteita (Ruohotie-Lyhty 2012; Martin & Pennanen 2015). Lis\u00e4ksi sen uudistaminen on hidasta, eik\u00e4 n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sen kehitt\u00e4miseksi ole riitt\u00e4v\u00e4sti (Kansanen 2011). T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaiset valmiudet koulutus tarjoaa kielten opettajan ty\u00f6h\u00f6n ja mik\u00e4 on ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n rooli opettajan ammatillisessa kehittymisess\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus tarkastelee mahdollisia eroja eri koulutustaustan ja ty\u00f6kokemuksen omaavien opettajien v\u00e4lill\u00e4 ja esitt\u00e4\u00e4 ideoita koulutuksen kehitt\u00e4miseksi. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 57 kielten aineenopettajaa ja kielten opetuksesta vastuussa olevaa luokanopettajaa. Laadulliset tulokset analysoitiin temaattisesti ja m\u00e4\u00e4r\u00e4lliset tulokset SPSS:n avulla. \n \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 koulutus antaa hyv\u00e4t valmiudet etenkin teoreettisesti, mutta puutteita esiintyy k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n saralla. Vaikka harjoittelua ja pedagogisia opintoja pidet\u00e4\u00e4n hy\u00f6dyllisin\u00e4, niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4. N\u00e4in \nollen suuri osa taidoista opitaan vasta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Esimerkiksi erityispedagogiikkaa, luokanvalvojan teht\u00e4vi\u00e4 tai yhteisty\u00f6t\u00e4 eri tahojen v\u00e4lill\u00e4 ei tyypillisesti k\u00e4sitell\u00e4 opinnoissa. N\u00e4in ollen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6jen ja harjoittelun lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 ehdotettiin koulutuksen kehitt\u00e4miseksi. Lis\u00e4ksi aineenopettajat korostivat didaktiikan n\u00e4k\u00f6kulmaa omissa opinnoissaan, kun taas luokanopettajat kieliopintojen sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 omaan koulutukseensa. \n \nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 etenkin opettajan koulutuksen kehitt\u00e4miseen, jotta se antaisi paremmat valmiudet ammatin vaatimuksiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Jatkotutkimusta tulisi toteuttaa esimerkiksi tarkempien kehitysideoiden kartoittamiseksi opettajaopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, sek\u00e4 perehdytyksen kehitt\u00e4miseksi opettajan uran alkuvaiheen tukemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-03-18T06:07:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-18T06:07:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professional competencies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "work-life readiness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of education and work life in the professional development of language teachers", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503182571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100756
language eng
last_indexed 2025-06-10T20:00:55Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9855e100-8fc9-40f8-9412-1a9338fe251e\/download","text":"MA_thesis_Salo.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Emmi The role of education and work life in the professional development of language teachers teacher education professional competencies work-life readiness Englannin kieli English kieltenopetus opettajankoulutus kieltenopettajat ammatillinen kehitys työelämä työssäoppiminen
title The role of education and work life in the professional development of language teachers
title_full The role of education and work life in the professional development of language teachers
title_fullStr The role of education and work life in the professional development of language teachers The role of education and work life in the professional development of language teachers
title_full_unstemmed The role of education and work life in the professional development of language teachers The role of education and work life in the professional development of language teachers
title_short The role of education and work life in the professional development of language teachers
title_sort role of education and work life in the professional development of language teachers
title_txtP The role of education and work life in the professional development of language teachers
topic teacher education professional competencies work-life readiness Englannin kieli English kieltenopetus opettajankoulutus kieltenopettajat ammatillinen kehitys työelämä työssäoppiminen
topic_facet Englannin kieli English ammatillinen kehitys kieltenopettajat kieltenopetus opettajankoulutus professional competencies teacher education työelämä työssäoppiminen work-life readiness
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503182571
work_keys_str_mv AT saloemmi roleofeducationandworklifeintheprofessionaldevelopmentoflanguageteachers AT saloemmi theroleofeducationandworklifeintheprofessionaldevelopmentoflanguageteachers