Lasten digitaalinen turvallisuus vanhempien silmin: kuvaileva survey-tutkimus

Internet on kasvattanut merkitystään lasten ja nuorten arjessa. Älylaitteet ovat yleistyneet ja suurin osa peruskouluikäisistä lapsista omistaa oman älypuhelimen. Tämä luo mahdollisuuksia, mutta myös riskejä. Vanhemmilla on kes-keinen rooli lasten kyberympäristön riskienhallinnassa, eikä suomalaiste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivanen, Joni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100747
Description
Summary:Internet on kasvattanut merkitystään lasten ja nuorten arjessa. Älylaitteet ovat yleistyneet ja suurin osa peruskouluikäisistä lapsista omistaa oman älypuhelimen. Tämä luo mahdollisuuksia, mutta myös riskejä. Vanhemmilla on kes-keinen rooli lasten kyberympäristön riskienhallinnassa, eikä suomalaisten peruskouluikäisten lasten vanhempien tietoisuutta kyberturvallisuusriskeistä tai näiden riskienhallintakeinoista ole juuri huomioitu. Tämä pro gradu -tutkielma tarkasteli vanhempien välittämisen teorian, kontekstuaalisen ehey-den ja riskienhallintamallin NIST CSF 2.0 muodostamassa viitekehyksessä suomalaisten peruskouluikäisten lasten vanhempien kyber- ja tietoturvatietoi-suutta sekä näiden riskien hallintastrategioita. Tutkimuksen tavoitteena oli täydentää nykyistä tutkimustietoa ja tarkoituksena oli tarkastella lapsiperheiden vanhempien tietoturvaan liittyviä asen-teita ja tietoisuudesta internetin yleisimpiä lapsiin kohdistuvia riskejä kohtaan, sekä tarkastella opetussuunnitelman merkitystä vanhempien kyberturvalli-suuden hallinnan tukemisessa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä, kuvaileva-na kyselytutkimuksena, joka julkaistiin verkossa Webropol -alustalla. Siihen vastasi yhteensä 359 peruskouluikäisten lasten vanhempaa. Tulokset osoittavat, että vanhemmat tiedostavat hyvin erilaiset kyberympäristön riskit ja riskejä hallitaan teknisin ja välittämisen keinoin sekä riskit otetaan tosissaan. Perus-opetuksen opetussuunnitelma tuki jossain määrin vanhempia kyberympäris-tön riskienhallinnassa lisäten lasten omaa osaamista, mutta sen toteutuminen vaihtelee opettajakohtaisesti. Tutkimuksen perusteella havaittiin tarve kehittää vanhemmille lasten kyberturvallisuuden hallintaan liittyvää ohjeistusta tai koulutusmateriaalia, joka huomioi lapsen iän sekä kohdentaisi osaamista käy-tännönläheisemmäksi. Asiasanat: kyberturvallisuus, tietoturva, opetussuunnitelma, peruskouluikäi-set lapset, vanhemmat, vanhempien riskienhallinta