"Ei sieltä nykyään koskaan saa ketään kiinni!" varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä lastenneuvolan kanssa hyvinvointialueille siirtymisen jälkeen

Tämän kandidaatintutkimuksen aiheena olivat varhaiskasvatuksen opettajien tämänhetkiset kokemukset lastenneuvolan kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja onko hyvinvointialueille siirtyminen vaikuttanut näihin. Tutkimus toteutettiin kartoittavana, laadullisena kyselytutkimuksena Facebookin varhaiskasvatta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivisto, Sirkka-Liisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100685
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkimuksen aiheena olivat varhaiskasvatuksen opettajien tämänhetkiset kokemukset lastenneuvolan kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja onko hyvinvointialueille siirtyminen vaikuttanut näihin. Tutkimus toteutettiin kartoittavana, laadullisena kyselytutkimuksena Facebookin varhaiskasvattajille suunnatuissa ryhmissä tammi-helmikuun 2025 aikana. Vastauksia saatiin 24 kappaletta ja aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat lastenneuvolan kanssa tehtävän yhteistyön haasteellisena. Neuvolaan on heidän mukaansa vaikea saada yhteyttä, ja palautteiden saaminen takaisin varhaiskasvatukseen on haasteellista. Lisäksi vastaajien kokemusten mukaan neuvolan työntekijät eivät aina arvosta varhaiskasvatuksen havaintoja ja ammattitaitoa. hyvinvointialueille siirtymisen todettiin myös lisänneen jonkin verran haasteellisuuden kokemuksia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätyä johtopäätökseen, jonka mukaan moniammatillisen yhteistyön käytänteitä ja toimintamalleja varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan välillä tulee kehittää. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota näiden kahden toimijan väliseen ammatilliseen vuorovaikutukseen ja arvostukseen.