”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa

Siirtymätilanne on tapahtuma, jossa oppilaat joutuvat vaihtamaan keskittymisen kohdettaan tai sijaintiaan, lopettamaan käynnissä olevan toiminnan ja aloittamaan uuden. Yksi yleinen oppitunnin aikainen siirtymä on siirtyminen pienryhmätyöskentelyyn. Ryhmätyöhön siirtymistä ja sen vuorovaikutuksellisi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niva, Antti, Vähäpesola, Matti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100682
_version_ 1833407615538823168
author Niva, Antti Vähäpesola, Matti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niva, Antti Vähäpesola, Matti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niva, Antti Vähäpesola, Matti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niva, Antti
datasource_str_mv jyx
description Siirtymätilanne on tapahtuma, jossa oppilaat joutuvat vaihtamaan keskittymisen kohdettaan tai sijaintiaan, lopettamaan käynnissä olevan toiminnan ja aloittamaan uuden. Yksi yleinen oppitunnin aikainen siirtymä on siirtyminen pienryhmätyöskentelyyn. Ryhmätyöhön siirtymistä ja sen vuorovaikutuksellisia ilmiöitä, kuten neuvottelua, on tutkittu hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoitus onkin tarkastella sitä, miten opettajat kertovat hyödyntävänsä neuvottelua siirryttäessä pienryhmätyöskentelyyn. Tutkimusaineisto kerättiin opettajille toteutetuilla puolistrukturoiduilla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi yläkoulussa työskentelevää aineenopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että opettajat käyttivät neuvottelutilanteissa viittä erilaista neuvottelutyyliä: vastuuttava, kuunteleva, joustava, argumentoiva ja torjuva neuvottelu. Jokaisella tyylillä oli omat erityiset tarkoituksensa siirtymävaiheen vuorovaikutuksen edistämisessä tai rajoittamisessa. Tutkimus toi uutta tietoa siihen, miten opettajan neuvottelukäytännöt auttavat ylittämään siirtymävaiheen yhteistoiminnalliset haasteet. Tutkimuksen rajoitukset ja vastaavien tutkimusten vähäisyys johtavat siihen, että pienryhmätyöskentelyyn siirtymistä vuorovaikutuksellisine ilmiöineen on tutkittava lisää. Tutkimuksen tarjoamaa tietoa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutuksen kehittämisessä.
first_indexed 2025-03-12T21:08:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niva, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4h\u00e4pesola, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-12T06:42:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-12T06:42:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100682", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Siirtym\u00e4tilanne on tapahtuma, jossa oppilaat joutuvat vaihtamaan keskittymisen\nkohdettaan tai sijaintiaan, lopettamaan k\u00e4ynniss\u00e4 olevan toiminnan ja\naloittamaan uuden. Yksi yleinen oppitunnin aikainen siirtym\u00e4 on siirtyminen\npienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn. Ryhm\u00e4ty\u00f6h\u00f6n siirtymist\u00e4 ja sen vuorovaikutuksellisia\nilmi\u00f6it\u00e4, kuten neuvottelua, on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\ntarkoitus onkin tarkastella sit\u00e4, miten opettajat kertovat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4\nneuvottelua siirrytt\u00e4ess\u00e4 pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin opettajille toteutetuilla puolistrukturoiduilla\nteemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi yl\u00e4koulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4\naineenopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen laadullisen\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t neuvottelutilanteissa viitt\u00e4\nerilaista neuvottelutyyli\u00e4: vastuuttava, kuunteleva, joustava, argumentoiva ja\ntorjuva neuvottelu. Jokaisella tyylill\u00e4 oli omat erityiset tarkoituksensa\nsiirtym\u00e4vaiheen vuorovaikutuksen edist\u00e4misess\u00e4 tai rajoittamisessa.\nTutkimus toi uutta tietoa siihen, miten opettajan neuvotteluk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t\nauttavat ylitt\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtym\u00e4vaiheen yhteistoiminnalliset haasteet. Tutkimuksen\nrajoitukset ja vastaavien tutkimusten v\u00e4h\u00e4isyys johtavat siihen, ett\u00e4\npienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn siirtymist\u00e4 vuorovaikutuksellisine ilmi\u00f6ineen on\ntutkittava lis\u00e4\u00e4. Tutkimuksen tarjoamaa tietoa voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi\nopettajankoulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-03-12T06:42:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-12T06:42:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pienryhm\u00e4ty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee mink\u00e4ki homman.\u201d : aineenopettajien neuvotteluk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn siirtymisen tilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503122492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuvottelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100682
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:48Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c975a59-02c8-439b-a479-4febcdc8e03b\/download","text":"Pro gradu -tutkielma Antti Niva ja Matti V\u00e4h\u00e4pesola.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niva, Antti Vähäpesola, Matti ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa siirtymä pienryhmätyöskentely Erityispedagogiikka Special Education ryhmätyö yläkoulu neuvottelut vuorovaikutus siirtymävaiheet
title ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
title_full ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
title_fullStr ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
title_full_unstemmed ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
title_short ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.”
title_sort sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
title_sub aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
title_txtP ”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” : aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa
topic siirtymä pienryhmätyöskentely Erityispedagogiikka Special Education ryhmätyö yläkoulu neuvottelut vuorovaikutus siirtymävaiheet
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education neuvottelut pienryhmätyöskentely ryhmätyö siirtymä siirtymävaiheet vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100682 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503122492
work_keys_str_mv AT nivaantti sitnejoutuuneuvottelemaansenroolinetkukalaiskamatotekeeminkäkihommanaineenopettajienne