”Sit ne joutuu neuvottelemaan sen roolin et kuka laiskamato tekee minkäki homman.” aineenopettajien neuvottelukäytännöt pienryhmätyöskentelyyn siirtymisen tilanteissa

Siirtymätilanne on tapahtuma, jossa oppilaat joutuvat vaihtamaan keskittymisen kohdettaan tai sijaintiaan, lopettamaan käynnissä olevan toiminnan ja aloittamaan uuden. Yksi yleinen oppitunnin aikainen siirtymä on siirtyminen pienryhmätyöskentelyyn. Ryhmätyöhön siirtymistä ja sen vuorovaikutuksellisi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niva, Antti, Vähäpesola, Matti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100682
Kuvaus
Yhteenveto:Siirtymätilanne on tapahtuma, jossa oppilaat joutuvat vaihtamaan keskittymisen kohdettaan tai sijaintiaan, lopettamaan käynnissä olevan toiminnan ja aloittamaan uuden. Yksi yleinen oppitunnin aikainen siirtymä on siirtyminen pienryhmätyöskentelyyn. Ryhmätyöhön siirtymistä ja sen vuorovaikutuksellisia ilmiöitä, kuten neuvottelua, on tutkittu hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoitus onkin tarkastella sitä, miten opettajat kertovat hyödyntävänsä neuvottelua siirryttäessä pienryhmätyöskentelyyn. Tutkimusaineisto kerättiin opettajille toteutetuilla puolistrukturoiduilla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi yläkoulussa työskentelevää aineenopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että opettajat käyttivät neuvottelutilanteissa viittä erilaista neuvottelutyyliä: vastuuttava, kuunteleva, joustava, argumentoiva ja torjuva neuvottelu. Jokaisella tyylillä oli omat erityiset tarkoituksensa siirtymävaiheen vuorovaikutuksen edistämisessä tai rajoittamisessa. Tutkimus toi uutta tietoa siihen, miten opettajan neuvottelukäytännöt auttavat ylittämään siirtymävaiheen yhteistoiminnalliset haasteet. Tutkimuksen rajoitukset ja vastaavien tutkimusten vähäisyys johtavat siihen, että pienryhmätyöskentelyyn siirtymistä vuorovaikutuksellisine ilmiöineen on tutkittava lisää. Tutkimuksen tarjoamaa tietoa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutuksen kehittämisessä.