Yhteenveto: | Siirtymätilanne on tapahtuma, jossa oppilaat joutuvat vaihtamaan keskittymisen
kohdettaan tai sijaintiaan, lopettamaan käynnissä olevan toiminnan ja
aloittamaan uuden. Yksi yleinen oppitunnin aikainen siirtymä on siirtyminen
pienryhmätyöskentelyyn. Ryhmätyöhön siirtymistä ja sen vuorovaikutuksellisia
ilmiöitä, kuten neuvottelua, on tutkittu hyvin vähän. Tämän tutkimuksen
tarkoitus onkin tarkastella sitä, miten opettajat kertovat hyödyntävänsä
neuvottelua siirryttäessä pienryhmätyöskentelyyn.
Tutkimusaineisto kerättiin opettajille toteutetuilla puolistrukturoiduilla
teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi yläkoulussa työskentelevää
aineenopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen
sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että opettajat käyttivät neuvottelutilanteissa viittä
erilaista neuvottelutyyliä: vastuuttava, kuunteleva, joustava, argumentoiva ja
torjuva neuvottelu. Jokaisella tyylillä oli omat erityiset tarkoituksensa
siirtymävaiheen vuorovaikutuksen edistämisessä tai rajoittamisessa.
Tutkimus toi uutta tietoa siihen, miten opettajan neuvottelukäytännöt
auttavat ylittämään siirtymävaiheen yhteistoiminnalliset haasteet. Tutkimuksen
rajoitukset ja vastaavien tutkimusten vähäisyys johtavat siihen, että
pienryhmätyöskentelyyn siirtymistä vuorovaikutuksellisine ilmiöineen on
tutkittava lisää. Tutkimuksen tarjoamaa tietoa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi
opettajankoulutuksen kehittämisessä.
|