”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” etnografinen tutkimus luokkahuoneessa

”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” Etnografinen kenttätutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykypäivän koulukurista. Viiden päivän mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 keväällä jyväskyläläisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hämäläinen, Juulia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100637
_version_ 1833407613325279232
author Hämäläinen, Juulia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Juulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Juulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Juulia
datasource_str_mv jyx
description ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” Etnografinen kenttätutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykypäivän koulukurista. Viiden päivän mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 keväällä jyväskyläläisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli syventyä siihen, millainen nykypäivän koulukulttuuri on, millaisia kurinpitotilanteita luokkatilanteessa esiintyy, sekä kuinka ja millä keinoin kuria ylläpidetään luokkahuoneessa. Tutkimus selittää mistä kurissa on kyse, mitä koulukulttuuri on, sekä kuinka koulumaailman kurinpito on aikojen saatossa muuttunut. Tutkimuksen kannalta oleellinen muutos koulukulttuurissa on esimerkiksi oppilaslähtöisemmän opetuksen yleistyminen, jonka nostan esiin myös tutkimusaineistosta. Havainnoimalla kerätyn tutkimusaineiston tulokset jakaantuvat kolmeen kategoriaan: kuria ylläpitäviin keinoihin, kuria palauttaviin keinoihin, sekä oppilaiden keskinäiseen kurinpitoon.
first_indexed 2025-03-10T21:02:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fingerroos, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ylikotila, Anna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Juulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-10T07:33:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-10T07:33:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u201dEi rangaistusta, kunhan ovat hiljaa\u201d Etnografinen kentt\u00e4tutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykyp\u00e4iv\u00e4n koulukurista. Viiden p\u00e4iv\u00e4n mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen yl\u00e4koulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli syventy\u00e4 siihen, millainen nykyp\u00e4iv\u00e4n koulukulttuuri on, millaisia kurinpitotilanteita luokkatilanteessa esiintyy, sek\u00e4 kuinka ja mill\u00e4 keinoin kuria yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n luokkahuoneessa. Tutkimus selitt\u00e4\u00e4 mist\u00e4 kurissa on kyse, mit\u00e4 koulukulttuuri on, sek\u00e4 kuinka koulumaailman kurinpito on aikojen saatossa muuttunut. Tutkimuksen kannalta oleellinen muutos koulukulttuurissa on esimerkiksi oppilasl\u00e4ht\u00f6isemm\u00e4n opetuksen yleistyminen, jonka nostan esiin my\u00f6s tutkimusaineistosta. Havainnoimalla ker\u00e4tyn tutkimusaineiston tulokset jakaantuvat kolmeen kategoriaan: kuria yll\u00e4pit\u00e4viin keinoihin, kuria palauttaviin keinoihin, sek\u00e4 oppilaiden keskin\u00e4iseen kurinpitoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-03-10T07:33:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-10T07:33:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "havainnointitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kentt\u00e4p\u00e4iv\u00e4kirja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kurinpito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEi rangaistusta, kunhan ovat hiljaa\u201d : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503102446", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Etnologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ethnology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100637
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:58Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/383e2411-87dc-404b-965e-e52d59e39a30\/download","text":"Gradu Juulia H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Juulia ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa havainnointitutkimus kenttäpäiväkirja kurinpito Etnologia Ethnology koulut etnografia opetus koulukuri koulukulttuuri oppilaat kuri yläkoulu havainnointi
title ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
title_full ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
title_fullStr ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
title_full_unstemmed ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
title_short ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa”
title_sort ei rangaistusta kunhan ovat hiljaa etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
title_sub etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
title_txtP ”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” : etnografinen tutkimus luokkahuoneessa
topic havainnointitutkimus kenttäpäiväkirja kurinpito Etnologia Ethnology koulut etnografia opetus koulukuri koulukulttuuri oppilaat kuri yläkoulu havainnointi
topic_facet Ethnology Etnologia etnografia havainnointi havainnointitutkimus kenttäpäiväkirja koulukulttuuri koulukuri koulut kuri kurinpito opetus oppilaat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100637 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503102446
work_keys_str_mv AT hämäläinenjuulia eirangaistustakunhanovathiljaaetnografinentutkimusluokkahuoneessa