”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” etnografinen tutkimus luokkahuoneessa

”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” Etnografinen kenttätutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykypäivän koulukurista. Viiden päivän mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 keväällä jyväskyläläisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hämäläinen, Juulia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100637
Kuvaus
Yhteenveto:”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” Etnografinen kenttätutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykypäivän koulukurista. Viiden päivän mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 keväällä jyväskyläläisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli syventyä siihen, millainen nykypäivän koulukulttuuri on, millaisia kurinpitotilanteita luokkatilanteessa esiintyy, sekä kuinka ja millä keinoin kuria ylläpidetään luokkahuoneessa. Tutkimus selittää mistä kurissa on kyse, mitä koulukulttuuri on, sekä kuinka koulumaailman kurinpito on aikojen saatossa muuttunut. Tutkimuksen kannalta oleellinen muutos koulukulttuurissa on esimerkiksi oppilaslähtöisemmän opetuksen yleistyminen, jonka nostan esiin myös tutkimusaineistosta. Havainnoimalla kerätyn tutkimusaineiston tulokset jakaantuvat kolmeen kategoriaan: kuria ylläpitäviin keinoihin, kuria palauttaviin keinoihin, sekä oppilaiden keskinäiseen kurinpitoon.