”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” etnografinen tutkimus luokkahuoneessa

”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” Etnografinen kenttätutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykypäivän koulukurista. Viiden päivän mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 keväällä jyväskyläläisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Juulia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100637
Description
Summary:”Ei rangaistusta, kunhan ovat hiljaa” Etnografinen kenttätutkimus luokkahuoneessa on pro gradu tutkimus nykypäivän koulukurista. Viiden päivän mittainen havainnointi tutkimus on toteutettu vuoden 2022 keväällä jyväskyläläisen yläkoulun kahdeksannen luokan oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli syventyä siihen, millainen nykypäivän koulukulttuuri on, millaisia kurinpitotilanteita luokkatilanteessa esiintyy, sekä kuinka ja millä keinoin kuria ylläpidetään luokkahuoneessa. Tutkimus selittää mistä kurissa on kyse, mitä koulukulttuuri on, sekä kuinka koulumaailman kurinpito on aikojen saatossa muuttunut. Tutkimuksen kannalta oleellinen muutos koulukulttuurissa on esimerkiksi oppilaslähtöisemmän opetuksen yleistyminen, jonka nostan esiin myös tutkimusaineistosta. Havainnoimalla kerätyn tutkimusaineiston tulokset jakaantuvat kolmeen kategoriaan: kuria ylläpitäviin keinoihin, kuria palauttaviin keinoihin, sekä oppilaiden keskinäiseen kurinpitoon.