Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea empatiakasvatusta. Aihetta lähestyttiin tarkastelemalla, millaisia empatian ja myötätunnon ilmaisuja voidaan tulkita ilmentyvän kirjassa Piki ja pöljä päivä. Tutkimus toteutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lugovska, Oona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100635
_version_ 1826225800038318081
author Lugovska, Oona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lugovska, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lugovska, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lugovska, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea empatiakasvatusta. Aihetta lähestyttiin tarkastelemalla, millaisia empatian ja myötätunnon ilmaisuja voidaan tulkita ilmentyvän kirjassa Piki ja pöljä päivä. Tutkimus toteutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Katri Kirkkopellon teos Piki ja pöljä päivä valittiin tutkimusaineistoksi harkinnanvaraisesti. Analyysin viitekehyksinä toimivat taitoihin, tietoihin ja asenteisiin jakautuva empatiakompetenssikehys sekä myötätunnon prosessimalli, jossa myötätunnon rakentumista tarkasteltiin tietoisuuden, tunteen ja toiminnan kautta. Tutkimuksen lähestymistapa oli hermeneuttinen. Analyysissa kirjasta tunnistettiin erilaisia empatian ja myötätunnon ilmaisuja. Tehtiin johtopäätös, että teos voi mallintaa empaattisen ja myötätuntoisen kohtaamisen kannalta keskeisiä taitoja. Osan ilmaisuista havaittiin olevan hienovaraisia tai vaikeita tulkita, mikä korosti yhdessä aikuisen kanssa lukemisen tärkeyttä. Aiempien tutkimusten mukaan lastenkirjallisuus voi tukea kehitystä monin tavoin. Emotionaalisten, kognitiivisten ja kielellisten taitojen välillä on vahva yhteys ja lukemisen prosessointia on mahdollista rikastaa toiminnallisin keinoin. Kaikki lastenkirjat eivät tue empatiataitojen kehittymistä, joten empatiakasvatuksen tukena hyödynnettävien kirjojen sisältöön on suhtauduttava kriittisesti.
first_indexed 2025-03-07T21:00:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lugovska, Oona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-07T11:12:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-07T11:12:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100635", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea empatiakasvatusta. Aihetta l\u00e4hestyttiin tarkastelemalla, millaisia empatian ja my\u00f6t\u00e4tunnon ilmaisuja voidaan tulkita ilmentyv\u00e4n kirjassa Piki ja p\u00f6lj\u00e4 p\u00e4iv\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena teorial\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina. Katri Kirkkopellon teos Piki ja p\u00f6lj\u00e4 p\u00e4iv\u00e4 valittiin tutkimusaineistoksi harkinnanvaraisesti. Analyysin viitekehyksin\u00e4 toimivat taitoihin, tietoihin ja asenteisiin jakautuva empatiakompetenssikehys sek\u00e4 my\u00f6t\u00e4tunnon prosessimalli, jossa my\u00f6t\u00e4tunnon rakentumista tarkasteltiin tietoisuuden, tunteen ja toiminnan kautta. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli hermeneuttinen.\nAnalyysissa kirjasta tunnistettiin erilaisia empatian ja my\u00f6t\u00e4tunnon ilmaisuja. Tehtiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 teos voi mallintaa empaattisen ja my\u00f6t\u00e4tuntoisen kohtaamisen kannalta keskeisi\u00e4 taitoja. Osan ilmaisuista havaittiin olevan hienovaraisia tai vaikeita tulkita, mik\u00e4 korosti yhdess\u00e4 aikuisen kanssa lukemisen t\u00e4rkeytt\u00e4. \nAiempien tutkimusten mukaan lastenkirjallisuus voi tukea kehityst\u00e4 monin tavoin. Emotionaalisten, kognitiivisten ja kielellisten taitojen v\u00e4lill\u00e4 on vahva yhteys ja lukemisen prosessointia on mahdollista rikastaa toiminnallisin keinoin. Kaikki lastenkirjat eiv\u00e4t tue empatiataitojen kehittymist\u00e4, joten empatiakasvatuksen tukena hy\u00f6dynnett\u00e4vien kirjojen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n on suhtauduttava kriittisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-03-07T11:12:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-07T11:12:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "empatiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Empatian ja my\u00f6t\u00e4tunnon ilmaisut kirjassa Piki ja p\u00f6lj\u00e4 p\u00e4iv\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503072445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100635
language fin
last_indexed 2025-03-07T21:00:23Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4a504ca-b865-48f8-89f1-ac0efb690683\/download","text":"Kandidaatintutkielma empatiakasvatus.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lugovska, Oona Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä empatiakasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education empatia varhaiskasvatus lastenkirjallisuus
title Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä
title_full Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä
title_fullStr Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä
title_full_unstemmed Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä
title_short Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä
title_sort empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa piki ja pöljä päivä
title_txtP Empatian ja myötätunnon ilmaisut kirjassa Piki ja pöljä päivä
topic empatiakasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education empatia varhaiskasvatus lastenkirjallisuus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus empatia empatiakasvatus lastenkirjallisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100635 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503072445
work_keys_str_mv AT lugovskaoona empatianjamyötätunnonilmaisutkirjassapikijapöljäpäivä