Summary: | Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten lastenkirjallisuuden avulla voidaan tukea empatiakasvatusta. Aihetta lähestyttiin tarkastelemalla, millaisia empatian ja myötätunnon ilmaisuja voidaan tulkita ilmentyvän kirjassa Piki ja pöljä päivä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Katri Kirkkopellon teos Piki ja pöljä päivä valittiin tutkimusaineistoksi harkinnanvaraisesti. Analyysin viitekehyksinä toimivat taitoihin, tietoihin ja asenteisiin jakautuva empatiakompetenssikehys sekä myötätunnon prosessimalli, jossa myötätunnon rakentumista tarkasteltiin tietoisuuden, tunteen ja toiminnan kautta. Tutkimuksen lähestymistapa oli hermeneuttinen.
Analyysissa kirjasta tunnistettiin erilaisia empatian ja myötätunnon ilmaisuja. Tehtiin johtopäätös, että teos voi mallintaa empaattisen ja myötätuntoisen kohtaamisen kannalta keskeisiä taitoja. Osan ilmaisuista havaittiin olevan hienovaraisia tai vaikeita tulkita, mikä korosti yhdessä aikuisen kanssa lukemisen tärkeyttä.
Aiempien tutkimusten mukaan lastenkirjallisuus voi tukea kehitystä monin tavoin. Emotionaalisten, kognitiivisten ja kielellisten taitojen välillä on vahva yhteys ja lukemisen prosessointia on mahdollista rikastaa toiminnallisin keinoin. Kaikki lastenkirjat eivät tue empatiataitojen kehittymistä, joten empatiakasvatuksen tukena hyödynnettävien kirjojen sisältöön on suhtauduttava kriittisesti.
|