Monikulttuurisuuden kategoria ja identiteetti toiseuden kokemukset ja kulttuuriset odotukset

Tutkielma tarkastelee, miten monikulttuurisuuden kategoria rakentuu ja millä tavoin monikulttuuriset nuoret aikuiset neuvottelevat sen merkityksistä kirjoituksissaan Suomessa. Tutkielma selvittää, miten monikulttuurisuuden kategoria jäsentyy itseluokitteluissa, arjen kokemuksissa sekä suhteessa tois...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kallio, Ilona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100609
Description
Summary:Tutkielma tarkastelee, miten monikulttuurisuuden kategoria rakentuu ja millä tavoin monikulttuuriset nuoret aikuiset neuvottelevat sen merkityksistä kirjoituksissaan Suomessa. Tutkielma selvittää, miten monikulttuurisuuden kategoria jäsentyy itseluokitteluissa, arjen kokemuksissa sekä suhteessa toiseuden kokemuksiin ja kulttuurisiin odotuksiin. Lisäksi tutkielma osoittaa, että monikulttuuriset nuoret aikuiset rakentavat ja neuvottelevat identiteettiään monikulttuurisessa kontekstissa, jossa heidän identiteettinsä merkitykset muotoutuvat arjen kokemusten ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Tutkimusaineistona on Inka Nevalaisen (2020) kirjoituskutsuaineisto, josta on valittu kahdeksan Suomessa asuvan monikulttuurisen taustan omaavan nuoren vastausta. Kirjoituskutsun kohderyhmänä olivat alle 35-vuotiaat nuoret aikuiset, joiden vanhemmat ovat lähtöisin eri kulttuureista. Aineiston analyysissa sovelletaan kategoria-analyysia, ja viitekehyksenä toimivat Don Zimmermanin identiteetin kolmijako (mukana kulkeva identiteetti, tilanteinen identiteetti ja vuorovaikutusidentiteetti) sekä Kirsi Juhilan määritelmä poikkeavan kategorian vastustamisesta. Tutkielman tulokset osoittavat, että monikulttuurisuuden kategoria on jatkuvasti muuntuva ja neuvoteltava ilmiö, jonka merkitykset muuttuvat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja suhteessa kulttuurisiin odotuksiin. Kirjoituksissa monikulttuurisuuden kategoriaa käytetään sekä kuulumisen ilmaisemiseen että toiseuden kokemusten kuvaamiseen. Monikulttuurisuuden kategoria ei ole vain osa identiteetin muodostumista, vaan myös jatkuvan sosiaalisen ja kulttuurisen neuvottelun kohde. Tulokset korostavat monikulttuuristen nuorten aikuisten toimijuutta sekä heidän kykyään haastaa ja uudelleen määritellä heihin kohdistuvia ennakkoluuloja ja kategorisointeja.