Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit peruskoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Yhteistyökumppaneita kategorisoitiin tarkemmin kodin ja koulun yhteistyö, koulun sisäisen yhteistyön, oppilaitosten välisen yhteistyön, yritys- ja työelämäyhteistyön ja hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastatelluista valittiin tätä tutkimusta varten kaksi peruskoulun opinto-ohjaajaa, kaksi ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajaa ja kaksi lukiokoulutuksen opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Opinto-ohjaajien yhteistyökumppaneita tarkasteltaessa painottuivat kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitys kaikilla koulutusasteilla. Huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä pidettiin yhtenä tärkeimmistä yhteistyön muodoista opinto-ohjaajien ohjaustyössä. Myös koulun sisäinen yhteistyö oli merkittävässä roolissa, ja opinto-ohjaajat tekivät aktiivisesti yhteistyötä koulunsa eri toimijoiden kanssa. Oppilaitosten välinen yhteistyö painottui pääasiassa nivelvaiheisiin tai opiskelijoiden siirtymisiin oppilaitoksesta toiseen. Yritys- ja työelämäyhteistyö näytteli pienempää roolia opinto-ohjaajien yhteistyöverkostossa. Yhteistyötä tehtiin eniten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien toimesta työharjoittelupaikkojen löytämiseksi sekä peruskoulun opinto-ohjaajien toimesta työssäoppimispaikkojen saralla. Hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön osuus oli erittäin vähäinen. Yhteistyötä saatettiin tehdä opinto-ohjaajien omien järjestöjen tai nuorisotoimen kanssa.
|