Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit peruskoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Yhteistyökumppaneita kategorisoitiin tarkemmin kodin ja koulun yhteistyö, koulun sisäisen yhteistyön, oppilaitosten välisen yhteistyön...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Härmälä, Jesse
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100555
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit peruskoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Yhteistyökumppaneita kategorisoitiin tarkemmin kodin ja koulun yhteistyö, koulun sisäisen yhteistyön, oppilaitosten välisen yhteistyön, yritys- ja työelämäyhteistyön ja hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön avulla. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastatelluista valittiin tätä tutkimusta varten kaksi peruskoulun opinto-ohjaajaa, kaksi ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajaa ja kaksi lukiokoulutuksen opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Opinto-ohjaajien yhteistyökumppaneita tarkasteltaessa painottuivat kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitys kaikilla koulutusasteilla. Huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä pidettiin yhtenä tärkeimmistä yhteistyön muodoista opinto-ohjaajien ohjaustyössä. Myös koulun sisäinen yhteistyö oli merkittävässä roolissa, ja opinto-ohjaajat tekivät aktiivisesti yhteistyötä koulunsa eri toimijoiden kanssa. Oppilaitosten välinen yhteistyö painottui pääasiassa nivelvaiheisiin tai opiskelijoiden siirtymisiin oppilaitoksesta toiseen. Yritys- ja työelämäyhteistyö näytteli pienempää roolia opinto-ohjaajien yhteistyöverkostossa. Yhteistyötä tehtiin eniten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien toimesta työharjoittelupaikkojen löytämiseksi sekä peruskoulun opinto-ohjaajien toimesta työssäoppimispaikkojen saralla. Hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön osuus oli erittäin vähäinen. Yhteistyötä saatettiin tehdä opinto-ohjaajien omien järjestöjen tai nuorisotoimen kanssa.