Summary: | Palautetta on perinteisesti lähestytty annettavana ja vastaanotettavana informaationa, ja vuorovaikutusta on pidetty välineenä tämän tiedon välittämiseen. Vaikka palautetutkimus on mennyt eteenpäin ja vuorovaikutuksen merkitys on tunnistettu paremmin, näkökulma on edelleen läsnä ja pelkästään vuorovaikutukseen keskittyvää palautetutkimusta on vähän. Pyrin tutkielmani avulla vastaamaan lisätutkimuksen tarpeeseen.
Tarkastelin palautetta konstitutiivisesta näkökulmasta ja suhtauduin vuorovaikutukseen palautetta luovana prosessina. Tutkimukseni kontekstina toimivat yliopisto-opiskelijoiden työharjoitteluiden ohjausvuorovaikutussuhteet. Ehdotin tutkielmassani, että työharjoitteluiden palautetta voitaisiin kehittää keskittymällä työharjoittelijan ja ohjaajan vuorovaikutukseen ja siihen liittyvän tietoisuuden kasvattamiseen.
Maisterintutkielmani tavoitteena oli ymmärtää yliopistossa opiskelevien työharjoittelijoiden kokemuksia tietoisista palautevuorovaikutusta koskevista keskusteluista heidän ohjaajiensa kanssa. Tutkimuksessani oli kaksi tutkimuskysymystä: 1) Minkälaisia kokemuksia työharjoittelijoilla on keskusteluista, joissa on tietoisesti käsitelty yhteistä palautevuorovaikutusta ohjaajan kanssa? ja 2) Minkälaisia selityksiä työharjoittelijat antavat tietoisista palautevuorovaikutuskeskusteluista muodostuneille kokemuksilleen? Tutkimukseni oli laadullinen ja keräsin aineistoni työharjoittelijoiden teemahaastatteluilla. Analysoin aineistoni teoriaohjaavalla iteratiivisella analyysimenetelmällä.
Tutkimustulosteni mukaan työharjoittelijoiden kokemukset jakautuivat palautevuorovaikutuksen määrittelyä, arvioimista ja tarkastelemista käytännössä koskeviin keskusteluihin. Kokemukset keskusteluista olivat vähäisiä ja pintapuolisia. Työharjoittelijat selittivät kokemuksiaan keskustelun tarpeellisuudella, tietoisuudella yhteisestä palautevuorovaikutuksesta sekä resursseilla ja omilla vaikutusmahdollisuuksilla. Tulokset auttavat ymmärtämään työharjoittelijoiden kokemuksia palautevuorovaikutuksen tietoisesta rakentamisesta ohjaajan kanssa ja voivat toimia apuna työharjoitteluiden palautevuorovaikutuksen kehittämisessä.
|